17.07.2024
Rolowanie, lo-lo, puszka, czyli jak zrozumieć spedytora
Branża spedytorska, jak każda inna, ma swój specyficzny język. Na co dzień używamy słów, sfomułowań, skrótów, które nie zawsze są jasne dla osób, które nie mają doświadczenia we współpracy z firmą spedycyjną. O co więc chodzi, gdy mówimy o rolowaniu? Czym jest ETA, skoro nie ma nic wspólnego z Baskami? Dlaczego rozformowanie puszki nie oznacza jej zniszczenia, a sama puszka… nie jest puszką?
Co możemy zrobić z puszką?
Puszka to popularne w branży określenie kontenera. Aby puszka z naszym towarem została załadowana na statek zgodnie z bookingiem (zarezerwowanym terminem), trzeba pamiętać o cut off, czyli o terminie dostarczenia niezbędnych dokumentów lub przesyłki kontenerowej do portu.
Puszka możne być zrolowana. I nie oznacza to fizycznej dewastacji kontenera :-) Rolowanie to przesunięcie przez armatora terminu zabrania kontenera na statek na kolejne możliwe wyjście z portu. Kiedy to wyjście będzie? Zależy od sailingu, czyli rozkładu rejsów statków. Ale i ten może zostać zaburzony, np. w przypadku blank sailingu, czyli sytuacji, w której statek z różnych względów nie płynie zgodnie z wyznaczonym harmonogramem i pomija niektóre porty.
Szczęśliwym zakończeniem morskiej podróży puszki będzie jej rozformowanie, czyli wyładowanie przetransportowanych w niej towarów na placu składowym lub w magazynie.
Co kryją skróty?
BOL lub B/L (ang. Bill of Lading) – konosament, czyli list przewozowy w przewozach morskich. Jest to dowód przyjęcia ładunku na statek. Uprawnia do dysponowania tym ładunkiem oraz do jego odbioru. Konosament nie jest kontraktem o przewóz, a jedynie dowodem, że umowa taka została zawarta przed przekazaniem ładunku kapitanowi. Konosament jako papier wartościowy może być przedmiotem transakcji handlowych.
ETA (ang. Estimated/Expected Time of Arrival) – przewidywany termin wejścia statku do portu.
ETD (ang. Estimated/Expected Time of Departure) – planowana data wyjścia statku z portu.
TT (ang. Transit Time) – czas potrzebny na dostarczenie przesyłki po jej odebraniu z miejsca nadania. Obejmuje czas przewozu i czas związany ze wszystkimi czynnościami ładunkowymi.
LCL (ang. Less Container Load) – przewóz przesyłek drobnicowych drogą morską. Wykorzystuje się w nim jedynie część przestrzeni ładunkowej kontenera, co oznacza, że w jednym kontenerze mogą znaleźć się towary należące do różnych właścicieli. To korzystne kosztowo rozwiązanie w przypadku mniejszych przesyłek.
FCL (ang. Full Container Load) – transport morski całokontenerowy (pełnokontenerowy). Cały kontener wykorzystywany jest przez jednego załadowcę/odbiorcę. To jeden z najbardziej ekonomicznych rodzajów transportu. Popularny jest w przypadku większych ładunków, które ładowane są w całości do kontenerów. Pełna obsługa frachtu morskiego całokontenerowego odbywa się od drzwi załadowcy do drzwi odbiorcy lub na dowolnych odcinkach przewozu.
CFS (ang. Container Freight Station) – punkt konsolidacyjny, w którym zbiera się towary drobnicowe przeznaczone do transportu.
Lo-lo (ang. lift-on/lift-off) – przeładunek, który odbywa się pionowo z wykorzystaniem urządzeń dźwigowych statkowych lub nabrzeżnych.
Ro-ro (ang. roll-on/roll-off) – sposób załadunku i wyładunku statku polegający na wtaczaniu i wytaczaniu ładunku przez furty. Rorowce, czyli statki wyposażone w rampy i umożliwiające tego rodzaju operacje, transportują maszyny, pojazdy i inne ładunki toczne, które wjeżdżają na pokład, albo są wciągane na holu.
MRN (ang. Movement Reference Number) – unikalny numer identyfikacyjny, który pozwala na szybką identyfikację czynności przewozowej. Jest również potwierdzeniem przejścia wszelkich procedur wywozu i odprawy. Numer MRN jest drukowany jako kod paskowy na zgłoszeniu przewozowym – w ten sposób fizycznie towarzyszy przewożonym towarom.