07.10.2024
Portowe ciekawostki we wrześniu
Wrzesień 2024 okazał się miesiącem pełnym wydarzeń, które miały znaczący wpływ na sytuację gospodarczą i polityczną w różnych zakątkach świata. Od ataków gangów w stolicy Haiti, które sparaliżowały kluczowy port, przez widmo strajku w portach kontenerowych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, po historyczne osiągnięcie luksusowego wycieczkowca, który jako pierwszy dotarł do północnego bieguna niedostępności w Arktyce.
W niniejszym podsumowaniu przedstawiamy subiektywny przegląd najważniejszych wiadomości z minionego miesiąca, które mogą mieć wpływ na kształtowanie się wydarzeń w nadchodzących tygodniach.
Gangi odcinają dostęp do portu w stolicy Haiti
Ataki gangów w stolicy Haiti, Port-au-Prince, doprowadziły do odcięcia dróg prowadzących do kluczowego portu morskiego, co zakłóciło dostawy towarów. Operator portu, Caribbean Port Services (CPS), ogłosił, że w dniach od 26 do 29 września port zostanie zamknięty dla ruchu lądowego, aby umożliwić siłom zbrojnym i policji przejęcie kontroli nad obszarem. Władze starały się przywrócić porządek w obliczu narastającej fali przemocy, która grozi całkowitym paraliżem kluczowych funkcji gospodarczych stolicy.
Z informacji wynika, że uzbrojone gangi strzelały w stronę statków, uniemożliwiając rozładunek kontenerów, co dodatkowo zakłóciło handel morski. W porcie doszło również do incydentów, takich jak porwanie dwóch filipińskich członków załogi ze statku transportowego.
Przywódcy Haiti, w tym prezydent Ariel Henry, alarmowali o pogarszającej się sytuacji podczas sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ, wskazując, że pomimo międzynarodowej misji pod egidą ONZ, kryzys wymyka się spod kontroli. Gangi rozszerzają swoje wpływy poza granice miasta, zmuszając tysiące ludzi do opuszczenia swoich domów, a liczba ofiar śmiertelnych rośnie.
https://www.gospodarkamorska.pl/drogi-do-portu-w-stolicy-haiti-odciete-przez-ataki-gangow-80766
Pierwszy wycieczkowiec dociera do północnego bieguna niedostępności
12 września luksusowy wycieczkowiec Le Commandant Charcot linii Ponant dokonał historycznego wyczynu, docierając jako pierwszy statek turystyczny do północnego bieguna niedostępności – punktu w Arktyce, który jest najtrudniej osiągalny i najdalej oddalony od jakiegokolwiek lądu. Wcześniej miejsce to odwiedzały jedynie specjalistyczne ekspedycje i lodołamacze, ale nigdy wcześniej nie przepłynął tamtędy statek wycieczkowy.
Le Commandant Charcot wyruszył w rejs z Nome na Alasce, a jego celem było Longyearbyen na Spitsbergenie. Na pokładzie znajdowało się 20 naukowców z różnych krajów, którzy prowadzili badania nad tym odległym obszarem Arktyki, zbierając cenne dane naukowe. Przeprawa statku przez ten region Arktyki stanowiła niezwykłe osiągnięcie, biorąc pod uwagę ekstremalne warunki lodowe i surowość środowiska.
Kłajpeda dołącza do zielonej trasy żeglugowej
Port w Kłajpedzie został włączony do "zielonego" korytarza żeglugowego, co stanowi ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju regionu. 16 września do portu wpłynął Eco Umande, pierwszy kontenerowiec napędzany zielonym metanolem, symbolizujący nową erę ekologicznej żeglugi.
Kłajpeda dąży do tego, aby zostać liderem ochrony środowiska w regionie Morza Bałtyckiego, co potwierdza jej zaangażowanie w dekarbonizację. Eco Umande będzie regularnie kursować co dwa tygodnie na trasie Rotterdam-Antwerpia-Kłajpeda-Ryga, wspierając tym samym rozwój zielonej infrastruktury w regionie. Dyrektorzy portu i X-Press Feeders podkreślili, że wydarzenie to integruje Litwę z międzynarodową siecią ekologiczną.
https://www.gospodarkamorska.pl/port-klajpeda-dolacza-do-zielonej-trasy-zeglugowej-80581
Branża kontenerowa na fali sukcesów: Rekordowe zyski w 2024 roku
W 2024 roku globalna branża oceanicznej żeglugi kontenerowej osiągnie trzeci rekordowy poziom zysków, przewidując wzrost do ponad 10 miliardów USD w drugim kwartale. Dzięki zakłóceniom w żegludze Morzem Czerwonym oraz wysokiemu popytowi na transport, spółki takie jak A.P. Moller-Maersk i Cosco Shipping zanotowały znaczny zwiększenie zysków.
Choć stawki frachtu zaczęły maleć od końca lipca, przewoźnicy kontrolują sytuację, ograniczając połączenia przed chińskim świętem narodowym. W II kwartale 2024 roku wolumeny towarów osiągnęły rekordowy poziom 46,4 miliona TEU, co świadczy o dużym popycie, szczególnie w USA, gdzie sprzedawcy detaliczni gromadzą zapasy w obawie przed nowymi cłami na chińskie towary.
Pomimo spadków stawek spot z Azji do Europy, pozostają one nadal znacznie wyższe niż w ubiegłym roku. W obliczu niepewności na rynku, przewoźnicy wstrzymali wiele rejsów, aby uniknąć wojny cenowej. Potencjalny strajk dokerów w kluczowych portach mógłby wywołać poważne zakłócenia w globalnej sieci kontenerowej, niosąc ze sobą znaczące konsekwencje dla branży.
Port Gdańsk zacieśnia więzi z Chinami z okazji 75-lecia współpracy
W ramach obchodów 75-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Chinami, Port Gdańsk gościł delegację z Chińskiej Republiki Ludowej, w tym wiceministra Transportu ChRL oraz prezesów COSCO Shipping. Od 2018 roku Port Gdańsk posiada przedstawicielstwo w Szanghaju, co sprzyja wymianie doświadczeń i stałej komunikacji. Port regularnie uczestniczy w międzynarodowych wydarzeniach branżowych w Chinach, oferując połączenia z głównymi chińskimi portami, takimi jak Qingdao, Szanghaj i Ningbo. Dodatkowo, linie feederowe COSCO oraz nowa linia żeglugowa przez Chipolbrok wzmacniają te połączenia. Wizyta chińskiej delegacji to ważny krok w budowaniu silniejszych relacji, które przyniosą korzyści dla obu krajów i wspierać będą rozwój sektora morskiego w Polsce i Chinach.
https://polska-morska.pl/2024/09/03/port-gdansk-umacnia-wspolprace-z-chinami/
Polskie porty morskie: wzrost znaczenia i perspektywy rozwoju
W ostatnich latach polskie porty morskie Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście, zyskały na znaczeniu zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej. W 2023 roku, zgodnie z raportem Ministerstwa Infrastruktury, przeładowały łącznie 120 milionów ton towarów, co stanowi wzrost o 5,8% w porównaniu do poprzedniego roku. Dzięki strategicznemu położeniu nad Bałtykiem, Polska pełni rolę kluczowego węzła transportowego łączącego Europę Zachodnią z rynkami wschodnimi, z Portem Gdańsk jako liderem w przeładunkach kontenerowych.
W ostatnich latach zainwestowano znaczne środki w infrastrukturę, co zwiększa efektywność operacyjną. Polskie porty stają się także liderami w zrównoważonym rozwoju, planując 30% redukcję emisji CO2 do 2030 roku. Zwiększający się ruch towarowy jest wynikiem rosnącego znaczenia handlu międzynarodowego, z wartością eksportu wynoszącą 400 miliardów euro w 2023 roku.
https://polska-morska.pl/2024/09/19/rosnie-znaczenie-polskich-portow-morskich/
Maersk o globalnej gospodarce morskiej
W wrześniowym przeglądzie globalnej gospodarki morskiej Maersk zwraca uwagę na zapowiedziane strajki w portach amerykańskich i europejskich oraz nadchodzący Złoty Tydzień w Chinach. W obliczu negocjacji pomiędzy International Longshoremen's Association (ILA) a United States Maritime Alliance Ltd. (USMX), które mogą prowadzić do strajku na wschodnim wybrzeżu USA, istnieje ryzyko zakłóceń w handlu, ponieważ porty te obsługują 43% amerykańskiego importu.
W Europie, porty w Rotterdamie, Hamburgu i Bremerhaven także zmagają się z problemami, w tym strajkami i uszkodzeniami sprzętu, co wpływa na ich efektywność. Z kolei w regionie Morza Śródziemnego obserwuje się stabilną wydajność.
Maersk prognozuje wzrost popytu w IV kwartale na poziomie 4-6%. Globalny wolumen kontenerów wzrósł o 6,6% r/r w II kwartale, z silnym eksportem z Azji i umiarkowanym wzrostem w Europie, gdzie przewiduje się 0,8% wzrost PKB. W Chinach dynamika gospodarcza osłabła, ale wzrost PKB wciąż ma wynieść około 4,8% w skali roku.
https://www.gospodarkamorska.pl/globalna-gospodarka-morska-oczami-maersk-wrzesien-2024-80789