02.10.2023
Portowe ciekawostki we wrześniu
Wrześniowy przegląd subiektywnie wybranych doniesień medialnych o tym, co dzieje się w polskich portach, zaczynamy od wątków militarnych w portach Gdyni i Gdańska. Wrzesień przyniósł też informacje o nowym rekordzie w przeładunkach oraz o portowych inwestycjach.
Zlecenia dla wojska w portach Gdańska i Gdyni
W trójmiejskich portach rośną przeładunki sprzętu wojskowego. Ruch na rynku zbrojeniowym jest widoczny również w stoczniach i coraz bardziej odczuwalny dla pomorskiej gospodarki.
Dla trójmiejskich portów przeładunek sprzętu wojskowego stał się ważną pozycją w statystykach przeładunków ogółem. Stało się tak, nie tylko z powodu wojny w Ukrainie. Od kliku lat za pośrednictwem portów dochodzi do wymiany sprzętu wojskowego amerykańskich wojsk stacjonujących w Polsce w ramach kontyngentów NATO. Gdyński terminal kontenerowy BCT od kilku lat ma kontrakt bezpośrednio z armią amerykańską na przeładunki wojska.
Jednak porty pracują nie tylko na rzecz armii amerykańskiej i NATO. Drogą morską docierały i docierają do Polski czołgi sprowadzane z Korei Południowej.
O tym, jakie znaczenie wojskowe zlecenia mają dla Trójmiasta, będzie można się przekonać na tegorocznych targach Baltexpo, które odbędą się w dniach 10-12 października br.
Pierwszy kontenerowiec napędzany gazem w Baltic Hub
Do Baltic Hub w Gdańsku wszedł po raz pierwszy kontenerowiec zasilany LNG, należący do francuskiego armatora CMA CGM. Statek o nazwie "Concorde" jest jedną z największych jednostek tego typu na świecie.
O tym, że statek jest zasilany LNG „informują” charakterystyczne zielono-niebieskie barwy – zielony dziób i niebieska reszta kadłuba.
CMA CGM Concorde trafił do eksploatacji w 2021 r. Jest jednym z serii 9, które francuski armator buduje w chińskiej stoczni. Ma 400 m długości oraz 61 m szerokości, a jego pojemność przekracza 23 tys. TEU.
Wizyta statku w Gdańsku spowodowana jest decyzją armatora CMA CGM, który otworzył nowy bezpośredni kontenerowy serwis oceaniczny. Dzięki temu Port Gdańsk uzyskał bezpośrednie połączenie z Busan, największym portem kontenerowym Korei Południowej i 6. największym na świecie.
https://biznes.trojmiasto.pl/Takiego-statku-jeszcze-u-nas-nie-bylo-n181947.html
20-milionowy kontener obsłużony w Baltic Hub
Dwa lata temu Baltic Hub świętował obsłużenie 15 milionów kontenerów od początku działalności w 2007 roku. Teraz firma zwiększyła wynik do 20 milionów TEU (kontenerów 20-stopowych). Potwierdza to pozycję Baltic Hub jako największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim.
Przeładowanie 20-milionowego kontenera odnotowano 27 września br. Kontener jest własnością duńskiego armatora Maersk.
Rekord zobrazowano tak: 20 milionów kontenerów stworzyłoby drogę o długości około 120 000 km, co w skali porównawczej stanowi trzy okrążenia Ziemi wokół równika.
Lepszy dojazd do Portu Gdynia
Port Gdynia pochwalił się zakończeniem głównych prac poprawiających dostęp pociągów towarowych do nabrzeży. Inwestycja, której wartość wynosi prawie 1,9 mld zł netto, jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dzięki niej do portu w Gdyni dojeżdżają dłuższe i cięższe składy, zabierające więcej ładunków.
Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 m, oraz cięższe, o nacisku 22,5 t na oś, pociągi towarowe, które mogą przewieźć więcej ładunków. Efektywniejsze wykorzystanie kolei – najbardziej ekologicznego środka transportu – przełoży się na ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych na drogach.
O inwestycjach rozwijających kolejową infrastrukturę w gdyńskim porcie pisze też portal gospodarkamorska.pl: https://www.gospodarkamorska.pl/port-gdynia-inwestycje-w-kolej-zwiekszaja-wydajnosc-transportu-towarowego-73676
Cztery oferty na terminal zbożowy w Gdyni
Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował, że wpłynęły cztery ostateczne oferty na dzierżawę terminala zbożowego i realizację operacji przeładunkowych. Propozycje złożyły te same podmioty, które zimą złożyły wstępne oferty: aktualny tymczasowy operator terminala zbożowego – firma Mondry, która do przetargu staje w konsorcjum ze spółkami Chemirol i Agrolok; OT Port Gdynia, który w gdyńskim porcie prowadzi terminal masowy; konsorcjum składające się z firm Speed (również operatora terminala masowego w Porcie Gdynia), Astar, NTA i Tridente; Szczecin Bulk Terminal, operator terminala masowego w Porcie Szczecin.
Przetarg na 30-letnią dzierżawę Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia ogłoszono jesienią 2022 roku. Zwycięzca będzie mógł prowadzić operacje w oparciu o nieruchomość przy nabrzeżu Indyjskim i Norweskim oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności. Nie wiadomo kiedy nastąpi rozstrzygnięcie konkursu.
https://www.gospodarkamorska.pl/czterech-chetnych-na-terminal-zbozowy-w-porcie-gdynia-73683
Terminal Promowy Świnoujście – o modernizacji i planach
Na koniec zachęcamy do lektury rozmowy z Markiem Kowalewskim, prezesem Terminalu Promowego Świnoujście. Dziennikarz portalu intermodalnews.pl zapytał go m.in. o to, co obejmowała modernizacja Terminalu Promowego w Świnoujściu; ile pociągów intermodalnych dziennie będzie można obsłużyć na terminalu, jak będą się kształtować połączenia promowe w następnych latach i jak wyglądają przygotowania do nowych wymogów ochrony środowiska?