02.02.2024
Portowe ciekawostki w styczniu
Rekordowy rok w Porcie Gdańsk
Port Gdańsk i operujące w nim spółki odnotowały kolejny rekord – blisko 81 mln ton ładunków, czyli wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. i zysk netto w wysokości 224,4 mln zł. Najbardziej wzrosły przeładunki towarów agro i paliw.
Intensywność pracy w terminalach zbożowych ma związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez polskie porty. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w gdańskim porcie wzrosły rok do roku o 60 proc. (do 3,1 mln ton).
Na wynik całościowy Portu Gdańsk największy wpływ miały paliwa płynne, których przeładunki wzrosły o 47 proc., do poziomu 37,6 mln ton.
Przeładunki drobnicy sięgnęły 22,9 mln ton, co oznacza niewielką korektę. Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., co oznacza przeładunki na poziomie blisko 20,5 mln ton.
https://biznes.trojmiasto.pl/Wiecej-paliw-i-zboza-Rekordowe-wyniki-w-Porcie-Gdansk-n185923.html
Morski Terminal Przeładunkowy w Gdańsku na półmetku
Budowa Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej przebiega zgodnie z planem. Prace prowadzone są równolegle zarówno przy części rafineryjnej, jak i przy samym terminalu. W ostatnim czasie wykonano m.in. roboty żelbetowe związane z nadbudową nabrzeża oraz nadbudową pomostów przeładunkowych oraz montaż konstrukcji stalowej pomostów komunikacyjnych.
Projekt zakłada budowę około 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metrów i szerokości do 17,6 metrów. Na nabrzeżu znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Powstaną też budynki, w których zlokalizowane będzie centrum dowodzenia nabrzeżem. Projekt obejmuje również rurociągi, estakady oraz infrastrukturę podziemną i pomocniczą, która połączy nowy terminal z rafinerią.
Większe statki w OT Port Gdynia
OT Port Gdynia może już obsługiwać statki klasy panamax o zanurzeniu do 14,5 m, a dobowa rata załadunkowa statków wynosi około 18 tys. ton. Inwestycję przebudowy wejścia do portu, pogłębienia kanału portowego oraz basenu Nabrzeża Rumuńskiego realizował Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
W ramach zrealizowanej inwestycji m.in.: przebudowano wejście do portu, zbudowano obrotnicę, pogłębiono główny kanał portowy oraz basen V w części nowego Nabrzeża Rumuńskiego dzierżawionego przez OT Port Gdynia. Na Nabrzeżu Rumuńskim mogą już być przyjmowane statki o zanurzeniu do 14,5 m (dotychczas było to 13 m).
https://www.portalmorski.pl/wiadomosci/porty-logistyka/54923-ot-port-gdynia-przyjmie-wieksze-statki
Jest umowa na projekt drogi ważnej dla Portu Gdynia
Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę na wykonanie dokumentacji projektowej połączenia drogowego między projektowanymi Portem Zewnętrznym i Drogą Czerwoną. W ciągu 24 miesięcy wykona ją firma Highway Sp. z o.o.
Planowana droga ma być łącznikiem między Portem Zewnętrznym i jego pirsami a przyszłą Drogą Czerwoną. Za pomocą tego połączenia drogowego odbywać się będzie cały transport kołowy ładunków do i z Portu Zewnętrznego, gdzie planowany jest m.in. terminal kontenerowy. Będzie to zatem jedna z najważniejszych arterii w porcie. Obecnie wschodnie terminale w Porcie Gdynia są połączone z siecią dróg krajowych poprzez ulice Polską, Janka Wiśniewskiego i Estakadę Kwiatkowskiego, których przepustowość jest na wyczerpaniu.
Unijne pieniądze na budowę węzła w szczecińskim porcie
Unia Europejska, w kwocie 4 351 923,86 euro, czyli 19 583 653 zł, dofinansuje budowę multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie. To połowa tzw. kosztów kwalifikowanych. Projekt został bardzo wysoko oceniony przez Komisję Europejską, zyskując całkowitą liczbę punktów 21 na możliwych 25.
Inwestycja obejmuje dwa zadania. Pierwszy to budowa placu przeładunkowego o dużych nośnościach na zapleczu nabrzeży Fińskiego i Norweskiego, w sąsiedztwie nowo wybudowanego, całkowicie zelektryfikowanego układu torowego na Ostrowie Grabowskim. W ramach drugiego zadania przebudowana zostanie rampa Ro-Ro na nabrzeżu Spółdzielczym-Fińskie, umożliwiająca obsługę większych statków. Rampa wyładowcza będzie poszerzona do 30 m, a głębokość techniczna w Kanale Dębickim zostanie zwiększona do 12,5 m. Umożliwi to m.in. przeładunek ciężkich pojazdów i urządzeń wojskowych.
Ruszyły prace przy terminalu głębokowodnym w Świnoujściu
Urząd Morski w Szczecinie realizuje program pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”. Jego najważniejsze zadania to: budowa falochronu osłonowego dla Portu Zewnętrznego oraz budowa toru wodnego.
Urząd ogłosił przetarg na dokumentację w postaci opinii geotechnicznej dla falochronu, tj. wykonanie badań terenowych na morzu (wiercenia oraz sondaż) oraz wykonanie badań laboratoryjnych wody. Dokumentacja, na etapie postępowania przetargowego dotyczącego budowy falochronu, będzie służyć przyszłym wykonawcom robót do oszacowania kosztów budowy falochronu. Przyszły wykonawca robót budowlanych i prac czerpalnych będzie zobowiązany do wykonania pełnej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, aby uzyskać stosowne zgody i pozwolenia na budowę obiektów.
https://logistyka.rp.pl/morski/art39714001-ruszyly-prace-przy-glebokowodnym-terminalu-w-swinoujsciu
Wiadomości z zagranicznych portów
W Rydze – rekord i… spadki
2023 rok przyniósł portowi w Rydze rekord w przeładunkach kontenerów. Przeładowano ich 465 000 teu, czyli ponad 5 mln ton. Jest to wyraźny wzrost w stosunku do poprzedniego roku – 9,8%. Ładunki skonteneryzowne stały się największą grupą ładunkową w porcie – 27& całego wolumenu towarów.
Ogólnie w Rydze przeładowano 18,8 mln ton ładunków, co czyni go zdecydowanie największym portem na Łotwie. Jest to jednak wynik o 20% gorszy niż w 2022 roku. Spadki odnotowały również inne łotewskie porty. W Lipawie obroty wyniosły 7,2 mln ton, czyli o 4,9% mniej niż rok wcześniej. Duże spadki zarejestrowano w Ventspils – obroty były tam o 29,3% niższe i wyniosły łącznie 10,4 mln ton ładunku.
https://www.gospodarkamorska.pl/w-rydze-padl-rekord-w-przeladunkach-kontenerow-75931
https://www.gospodarkamorska.pl/lotewskie-porty-ze-spadkami-75916
Port Tallin - spadek cargo, wzrost liczby pasażerów
Wolumen ładunków przeładowywanych w terminalach należących do spółki Port of Tallin spadł w 2023 roku aż o 29%. Wpływ na to miały sankcje na Rosję i Białoruś oraz ogólne spowolnienie gospodarcze. O 13% wzrosła natomiast liczba pasażerów.
Spółka Port of Tallin zarządza czterema portami – dwoma pasażerskimi (Old City Harbour i Saaremaa) oraz dwoma portami cargo (Muuga i Paldiski South). W ubiegłym roku przez porty w Tallinie przewinęło się 8 milionów pasażerów. Terminal Old City Harbour jest jednym z chętniej odwiedzanych na Bałtyku. Ma m.in. dwa regularne połączenia promowe do Helsinek i Sztokholmu, obsługiwane są tam jednostki ro-ro i lokalne połączenia na estońskie wyspy. Port jest także popularną destynacją na trasach wycieczkowców – każdego roku na pokładach cruiserów przybywa tu około pół miliona turystów.
W 2023 roku w porcie w Antwerpii zarekwirowano rekordową ilość kokainy
Służby celne przechwyciły w ubiegłym roku w porcie w Antwerpii 116 ton kokainy. To o sześć ton więcej niż w 2022 roku.
Jeszcze w 2017 roku celnicy udaremnili przemyt 40 ton białego proszku – obecnie jest to już prawie trzy razy więcej. Narkotyki pochodzą głównie z Kolumbii, Ekwadoru i Panamy.
Oprócz kokainy w 2023 roku w Antwerpii skonfiskowano także prawie pięć ton konopi indyjskich i trzy tony heroiny. W przypadku heroiny oznacza to podwojenie w porównaniu z wcześniejszym rokiem.