01.09.2023
Portowe ciekawostki w sierpniu
Sierpniowy przegląd subiektywnie wybranych, ciekawych doniesień medialnych o tym, co dzieje się w polskich portach, zaczynamy od przeładunkowych rekordów.
Idą na rekord
Jak informował portal logistyka.rp.pl, w pierwszym półroczu w Porcie Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów, o 36 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Port Gdańsk utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne. Według prezesa Łukasza Malinowskiego, już teraz można powiedzieć, że gdański port pobije rekord przeładunków z 2022 roku. W 2022 roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, obecnie zajmuje 8. miejsce.
Wyniki poprawił też zespół portów Szczecin-Świnoujście, który obsłużył od stycznia do czerwca prawie 18,1 mln ton ładunków, co oznacza 3,5-procentowy wzrost rok do roku. W portach jest więcej węgla (+60 proc.), ładunków z grupy inne masowe (+35,4 proc.), zbóż (+45,3 proc.), paliw (+26,5proc.), w tym LNG (+10,6 proc.) oraz kontenerów (+4,8 proc.).
https://logistyka.rp.pl/morski/art38929581-polskie-porty-ida-na-rekord
Port Gdańsk inwestuje w drogi
Port Gdańsk kontynuuje inwestycje w infrastrukturę drogową. Zakończono już budowę drogi dojazdowej wraz z systemem kanalizacji deszczowej i uzbrojeniem terenu, w bezpośrednim sąsiedztwie terminala kontenerowego Baltic Hub. Nowa droga przeznaczona jest pod intensywny ruch ciężki. Dzięki tej inwestycji możliwy jest dojazd do atrakcyjnych terenów przeznaczonych do komercjalizacji – pod nowe terminale przeładunkowo-składowe w Porcie Zewnętrznym.
Rozbudowa Nabrzeża Węglowego w Gdańsku
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego w porcie wewnętrznym. Inwestycja zostanie sfinansowana z udziałem środków europejskich i jest częścią większego projektu, na który Komisja Europejska przyznała blisko 100 mln euro dotacji.
Nabrzeże Węglowe w gdańskim porcie morskim znajduje się w Basenie Górniczym, którego wszystkie nabrzeża obsługuje spółka Port Gdańsk Eksploatacja. Przebudowa nabrzeży, dostosowująca je do obsługi jednostek o większym zanurzeniu, ma na celu pełne wykorzystanie potencjału pogłębionych niedawno torów wodnych w porcie wewnętrznym.
Gdański port gotowy na zboże
Port Gdańsk i współpracujące z nim firmy przygotowują się do kolejnej kampanii zbożowej. Ponieważ około 70 proc. transportu ziarna do portu odbywa się za pośrednictwem ciężarówek, konieczne było zwiększenie liczby miejsc postojowych – obecnie jest ich już 970. Pozwolą one rozładować portowe arterie i ulice dojazdowe – według szacunków w okresie największego ruchu do portu wjechać może nawet 1500 ciężarówek ze zbożem. Na czterech parkingach czekają obsługiwane przez firmę J.S. Hamilton punkty poboru próbek zbóż. Badania prowadzone są całą dobę, niezależnie od pogody.
Przeładunki zbóż możliwe są na kilku różnych nabrzeżach, m.in. Wiślanym, Zbożowym, Oliwskim czy Bytomskim. Realizuje je łącznie sześciu operatorów: GBT/Malteurop, Port Gdański Eksploatacja, Speed, Siark-Port, Gdańskie Młyny i Magrol.
https://www.gospodarkamorska.pl/port-gdansk-gotowy-na-zboze-72907
Z Chin do Gdyni – pierwszy statek w gdyńskim BCT
318-metrowy kontenerowiec Kure, który 22 sierpnia przypłynął Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT) w Gdyni, zainaugurował połączenia w ramach serwisu, który łączy Chiny z Europą.
Statek przypłynął w ramach obsługiwanego przez MSC serwisu SWAN, łączącego porty Chin z portami europejskimi. Serwis został przywrócony po przerwie, a w jego nowej odsłonie na trasie statków znalazła się także Gdynia. Gdyński port po raz pierwszy uzyskał bezpośrednie oceaniczne połączenie z największymi portami w Chinach. Dzięki temu rola portu zmienia się z dowozowego (feederowego) na pełnoprawną oceaniczną bramę importowo-eksportową.
https://www.gospodarkamorska.pl/z-chin-do-gdyni-w-bct-pierwszy-statek-w-ramach-serwisu-73150
Tankowiec z rozbitkami w gdyńskim porcie
4 sierpnia do Gdyni dotarł tankowiec z rozbitkami na pokładzie. Zbiornikowiec UOG Constantine G był na północnym Atlantyku, w drodze z Meraux w USA do Gdyni z ładunkiem oleju napędowego dla Grupy Unimot, gdy Straż Przybrzeżna (US Coast Guard) w Norfolk otrzymała wezwanie o pomoc dla jachtu żaglowego Voyager z dwiema osobami na pokładzie.
Z powodu wysokich fal zbliżenie się do łodzi było niebezpieczne, bo uderzenie w burtę tankowca mogło skończyć się tragicznie, z kolei rozbitkowie nie byli w stanie przechwycić liny "messenger" w pierwszych dwóch próbach. Powiodła się dopiero trzecia próba – godzinna operacja została zakończona sukcesem, a dwóch członków załogi jachtu weszło na pokład zbiornikowca trapem pilotowym.
Większe tankowce w Gdyni
Blisko 400 mln zł wyniosą inwestycje PERN oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia, dzięki którym zwiększy się przepustowość bazy paliw PERN w Dębogórzu. Firmy podpisały porozumienie, którego głównym założeniem jest rozładunek tankowców o nośności powyżej 120 tys. ton oraz możliwość magazynowania i szybkiej dystrybucji produktów w głąb kraju.
PERN ma wybudować kolejne trzy zbiorniki magazynowe, by zwiększyć pojemność Bazy w Dębogórzu do 0,5 mln m3. Firma rozbuduje także front kolejowy i załadunkowy cystern drogowych.
Portu Gdynia rozbuduje stanowisko przeładunkowe paliw płynnych oraz podejmie dalszych prace analityczne i rozwojowe zmierzające do zwiększenia jego zdolności przeładunkowych.
https://biznes.trojmiasto.pl/Wieksze-tankowce-z-paliwem-przyplyna-do-Gdyni-n181363.html
Port Szczecin-Świnoujście – strategia rozwoju
Na koniec polecamy rozmowę z Krzysztofem Urbasiem, prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W wywiadzie, który publikuje portal gospodarkamorska.pl, mówi o strategii rozwoju, planach modernizacji infrastruktury oraz adaptacji do przyjmowania większych jednostek i obsługi projektów offshore.