08.11.2024
Portowe ciekawostki w październiku
Morski Port Kłajpeda: plany na rozbudowę „południowej bramy”
Morski Port Kłajpeda planuje realizację jednego z największych projektów w swojej historii, który obejmuje budowę nowego 100-hektarowego obszaru w południowej części portu. Projekt znacząco zwiększy możliwości portu oraz stworzy nowe szanse inwestycyjne, jednocześnie wspierając entuzjastów sportów wodnych i tradycje żeglarskie w kraju.
Latem bieżącego roku Agencja Ochrony Środowiska zatwierdziła rozwój nowego obszaru, kończąc wszystkie procedury oceny oddziaływania na środowisko. Planowane pogłębienie kanału żeglugowego do 17 metrów oraz stworzenie przystani dla małych i rekreacyjnych statków ma na celu ochronę wód Morza Bałtyckiego i Zalewu Kurońskiego przed mieszaniem się wód.
Zgodnie z projektem technicznym, kompleks południowej bramy zajmie około 40 ha, z czego 32 ha to akwatorium. Obejmuje on tamy, molo oraz nabrzeże, a także przestrzeń dla około 500 jednostek rekreacyjnych i strefę dla szkółki żeglarskiej.
https://www.portalmorski.pl/porty-logistyka/56794-port-w-klajpedzie-powiekszy-sie-o-100-hektarow
Budowa stacji Maasvlakte-Zuid: nowa era transportu towarowego w porcie Rotterdam
Zarząd Portu Rotterdam oraz Swietelsky Rail Benelux B.V. podpisały umowę na budowę nowej stacji kolejowej Maasvlakte-Zuid, która będzie wyposażona w sześć torów dla 740-metrowych pociągów. Budowa rozpocznie się wiosną 2025 roku, a pierwszy pociąg ma wyjechać w połowie 2027 roku.
Stacja jest kluczowa dla poprawy transportu towarowego z Maasvlakte do europejskiego zaplecza, dzięki której zostanie zwiększona przepustowość i wyeliminuje się tzw. wąskie gardła. Inwestycje mają na celu dekarbonizację transportu, co wpisuje się w cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym zmniejszenie emisji CO2 o 30% do 2030 roku. Zrealizowanie projektu ma umożliwić uruchomienie 6750 dodatkowych połączeń kolejowych rocznie, zastępując około 675 tys. operacji ciężarowych.
Dodatkowo, Port Rotterdam wprowadza system Secure Chain, który zapewnia bezpieczną obsługę kontenerów, eliminując ryzyko oszustw. Nowe podejście zacznie obowiązywać także dla importu z Afryki, Bliskiego Wschodu, Indii i Pakistanu od października 2024 roku.
Zakład produkcji zielonego wodoru w portugalskim porcie Sines
Hiszpański koncern Repsol zainwestuje w budowę zakładu produkcji zielonego wodoru w Sines, w Portugalii, zmieniając pierwotne plany realizacji inwestycji w Hiszpanii. Zakład ma wytwarzać 600 ton zielonego wodoru rocznie, a dodatkowo Repsol zainwestuje 650 mln euro w dwa zakłady produkcji polimerów w sąsiedztwie portu. Wzrost znaczenia Sines w transporcie morskim, zwłaszcza po wybuchu wojny na Ukrainie, przyczynił się do rekordowej liczby 70 zbiornikowców LNG, które przypłynęły do portu w 2022 roku. Portugalskie władze planują, aby Sines stał się hubem przeładunkowym LNG, a spółka Captrain Portugal rozważa budowę połączenia kolejowego z Elvas, co zwiększy możliwości transportowe w regionie.
Rozpoczyna się modernizacja Portu Gdynia: umowa na budowę falochronów
W Porcie Gdynia rozpoczęła się realizacja prestiżowej inwestycji, której celem jest budowa falochronów osłonowych. Umowę podpisano 2 października pomiędzy Urzędem Morskim w Gdyni, Zarządem Portu Morskiego Gdynia a konsorcjum firm, na czele którego stoi Budimex. Wartość projektu wynosi 539 milionów złotych i stanowi pierwszy krok w kierunku utworzenia Portu Zewnętrznego – nowoczesnego terminalu kontenerowego, który umożliwi obsługę największych kontenerowców oceanicznych, klasy Baltimax.
Budowa falochronów ma na celu stworzenie osłoniętego akwenu, który ułatwi manewry statków oraz zapewni bezpieczny rozładunek towarów. Przyczyni się także do stworzenia wielu nowych miejsc pracy oraz wzmocni pozycję Polski w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Prace projektowe związane z budową falochronów osłonowych mają rozpocząć się w ciągu 490 dni od podpisania umowy, a ich realizacja ma znacząco wpłynąć na przyszłość Portu Gdynia oraz całego regionu.
Wzrost przychodów polskich portów w 2024 roku
Wzrost przeładunków w polskich portach przynosi także wzrost przychodów. Wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, poinformował, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku zyski netto trzech największych portów wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem: Port Gdańsk o 30,25 mln zł (+17%), Port Gdynia o 20,43 mln zł (+23%), a Porty Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln zł (+25%).
Marchewka zaznaczył, że oddanie portów w ręce fachowców przynosi konkretne efekty. Ubiegły rok polskie porty zamknęły z zyskiem, przeładowując niemal 150 mln ton. Port Gdańsk zwiększył swoją moc do 81 mln ton, a Gdynia osiągnęła zysk ponad 100 mln zł.
Aby sprostać rosnącym wymaganiom, porty realizują kluczowe inwestycje. W Gdańsku budowany jest terminal kontenerowy T3, w Gdyni powstaje Port Zewnętrzny, a w Świnoujściu planowane jest utworzenie terminala kontenerowego.
https://www.gospodarkamorska.pl/polskie-porty-notuja-zyski-w-2024-roku-81071
Strategiczna modernizacja stacji Port Gdynia – nowa jakość transportu kolejowego dla regionu i Europy
W Gdyni zakończono kluczową inwestycję, istotną nie tylko dla portu i regionu Pomorza, ale także dla gospodarki Polski i Europy Środkowej. Modernizacja stacji Gdynia Port pozwala na przyjęcie dłuższych (do 750 m) i cięższych (22,5 tony na oś) pociągów towarowych, co zwiększa możliwości przewozowe kolei i zmniejsza ruch ciężarówek na drogach.
W ramach inwestycji zbudowano 115 km torów, 359 rozjazdów, dwa wiadukty o długości 640 i 170 m, a także wyremontowano most na rzece Chylonce. Dzięki budowie 13 podziemnych zbiorników retencyjnych i nowej sieci kanalizacyjnej zapewniono także odpowiednie odwodnienie terenu. Na stacji powstała największa w Polsce głowica rozjazdowa obejmująca 39 torów, a energetyczne kable o łącznej długości 20 km zostały ukryte pod ziemią, co pozwoliło uniknąć kolizji z linią wysokiego napięcia.
Wartość projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” wyniosła niemal 1,9 mld zł, z czego 43% pochodziło ze środków unijnego programu Connecting Europe Facility, wspierającego rozwój infrastruktury transportowej w Europie.
Czy Iran zdecyduje się na zamknięcie Cieśniny Ormuz?
W odpowiedzi na irański atak rakietowy z 1 października, Izrael planuje kontratak, co może doprowadzić do zamknięcia przez Iran Cieśniny Ormuz – kluczowego szlaku transportowego dla ropy z Iraku, Kuwejtu, Bahrajnu i Kataru. Zamknięcie cieśniny wpłynie na globalne ceny ropy oraz może sprowokować interwencje „sił pokojowych” krajów trzecich. Iran, dysponując znaczną liczbą rakiet i dronów, ma zdolność do kontrolowania ruchu w cieśninie, jednak, z powodu silnej zależności gospodarczej od eksportu ropy, zamknięcie cieśniny mogłoby zagrozić stabilności reżimu irańskiego. Na decyzje Iranu może także wpłynąć reakcja sąsiednich krajów, które są skłonne podjąć działania militarne w odpowiedzi na tego rodzaju działania.
https://intermodalnews.pl/2024/10/17/czy-iran-zamknie-ciesnine-ormuz/