06.11.2023
Portowe ciekawostki w październiku
Problemy Baltic Hub – korki w porcie w Gdyni
O zatorach w Balitc Hub już na początku października informował portal Trojmiasto.pl: „Kilka statków kontenerowych naraz na redzie czekających na wejście do Baltic Hub to ostatnio dość częsty widok. Jak się okazuje, dzieje się tak nie tylko z powodu wzrostu ładunków, ale także braków kadrowych. (…) Ruch jest duży, a na redzie coraz częściej widać po kilka statków naraz. W środę, 4 października, kiedy dwa statki armatora Mearsk były obsługiwane w terminalu, trzy inne stały na redzie, w tym jeden statek Mearska, a także duża jednostka OOCL”.
Zarząd Baltic Hub tłumaczył wówczas, że sytuacja spowodowana jest wzrostem ładunków importowych/eksportowych oraz problemami kadrowymi.
W drugiej połowie października media donosiły, że problemy w Baltic Hub oznaczają też problemy dla firm transportowych, a Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych na 8 listopada zaplanowało protest, który ma zwrócić uwagę Baltic Hub na fatalną obsługę transportu drogowego.
Duński Maersk zdecydował o przeniesieniu części kontenerów z Gdańska do Gdyni, co z kolei zakorkowało drogi dojazdowe do gdyńskiego portu.
https://biznes.trojmiasto.pl/Port-Gdansk-Statki-czekaja-w-kolejce-do-Baltic-Hub-n182579.html
https://biznes.trojmiasto.pl/Baltic-Hub-Przewoznicy-maja-dosc-i-zapowiadaja-protest-n183002.html
https://biznes.trojmiasto.pl/Terminale-kontenerowe-utknely-w-korkach-n183279.html
https://logistyka.rp.pl/morski/art39303691-maersk-przerzucil-dostawy-kontenerow-z-gdanska-do-gdyni
https://www.transport-manager.pl/2023/10/21/przewoznicy-zaprotestuja-przed-baltic-hub/
Co słychać u armatorów?
MSC
MSC planuje przejąć akcje portu Hamburg i stać się jego mniejszościowym udziałowcem portu. Armator zaproponował wykup akcji HHLA pozostających na giełdzie. Wejście armatora miałoby nastąpić za pośrednictwem niemieckiej spółki zależnej.
Oferta potwierdza umowę podpisaną w liście intencyjnym pomiędzy MSC a miastem Hamburg, zgodnie z którą w przypadku powodzenia transformacji powstanie spółka zarządzająca aktywami HHLA, w której gmina będzie miała co najmniej 50% udziałów plus jeden udział, zaś MSC do 49,9%. MSC planuje znacząco zwiększyć pojemność ładunkową w terminalach HHLA już w 2025 r. i osiągnąć minimalną wielkość jednego miliona TEU od 2031 roku.
https://logistyka.rp.pl/morski/art39325141-wlosi-mniejszosciowym-udzialowcem-portu-hamburg
Interesującą informację znajdujemy też na portalu rynekinfrastruktury.pl. MSC wchodzi na rynek kolejowych przewozów pasażerskich. MSC, bo o nim mowa, przejmuje 50% udziałów w spółce Italo, znanej z pociągów dużych prędkości na rynku włoskim.
NewNew Line Shipping
Portal transport-manager.pl donosi, że chiński armator NewNew Line Shipping wypróbował nową linię kontenerową łączącą Chiny i bałtyckie porty Rosji przez Ocean Arktyczny, omijając od północy kontynent azjatycki. Płynący z Szanghaju chiński kontenerowiec o wysokiej klasie lodowej zawinął w połowie października do Petersburga i Kaliningradu.
Droga północna jest możliwa do użytkowania dzięki coraz cieńszej pokrywie lodowej. Trasa od Nowej Zmieni do Cieśniny Beringa liczy 5600 km, a od Murmańska do Jokohamy – 10686 km, podczas gdy przez Kana Sueski – 23780 km. Armatorzy chętnie skorzystaliby z przejścia północnowschodniego, ponieważ daje ono możliwość oszczędności na kosztach paliwa.
https://www.transport-manager.pl/2023/10/24/arktyczna-droga-morska-otwarta-dla-kontenerowcow/
Hapag-Lloyd
Armator ogłosił, że po zakończeniu inwestycji w urządzenia GPS jego flota inteligentnych kontenerów będzie liczyła 1,6 mln jednostek. Będą one umożliwiały śledzenie lokalizacji przesyłki w czasie rzeczywistym. Będą też wyposażone w czujniki rejestrujące temperaturę zewnętrzną i zdarzenia wstrząsowe. Informacje będą przesyłane przez sieć komórkową. Do zasilania urządzeń śledzących będą wykorzystywane baterie słoneczne.
Hapag-Lloyd zapowiada, że większość floty inteligentnych kontenerów będzie dostępna już na początku 2024 r. Cyfryzacja transportu kontenerowego jest ważnym krokiem w kierunku usprawnienia i poprawy transparentności łańcuchów dostaw.
https://intermodalnews.pl/2023/10/27/hapag-lloyd-ma-juz-700-tys-kontenerow-z-monitoringiem-gps/
Maersk
Inditex, hiszpańska spółka matka marek modowych Zara i Massimo Dutti, wspólnie z Maersk będzie się starać zmniejszyć globalną emisję gazów cieplarnianych (GHG) z transportu morskiego, zobowiązując się do stosowania niskoemisyjnych paliw alternatywnych w transporcie morskim i oceanicznym.
Partnerstwo ma na celu włączenie paliw alternatywnych na wszystkich trasach Inditexu obsługiwanych przez Maersk. Inditex będzie korzystać z usługi ECO Delivery, czyli żeglugi niskoemisyjnej.
Maersk w 2019 roku wprowadził program ECO Delivery, który oferuje klientom opcje żeglugi niskoemisyjnej poprzez zastąpienie konwencjonalnych paliw kopalnych na statkach paliwami ekologicznymi, takimi jak ekologiczny metanol lub biodiesel drugiej generacji otrzymywany z surowców odpadowych. To przejście doprowadzi do redukcji emisji gazów cieplarnianych o ponad 80% w porównaniu ze źródłami konwencjonalnymi.
Zarówno Inditex, jak i Maersk zobowiązały się do roku 2040 stać się spółkami o zerowym bilansie netto we wszystkich obszarach biznesowych.
Hoegh Autoliners
Erling Haaland, napastnik Manchesteru City i reprezentacji Norwegii, rozpoczął inwestowanie na giełdzie w Oslo kupując za 1,5 miliona euro akcje znanego armatora Hoegh Autoliners.
Piłkarz kupił 200 tysięcy akcji norweskiego armatora, który posiada 25 statków i kolejnych 12 w zamówieniach lub budowie. Są to samochodowce, głównie typu PCTC, transportujące również ciężarówki i ciężkie maszyny oraz inne ładunki toczne.
Koncern Leif Hoegh, będący dzisiaj potentatem w przewozie pojazdów, posiada również spółkę eksploatującą gazowce LNG i jednostki regazyfikacyjne – FSRU. Zdaniem norweskich mediów finansowych, po pierwszej ostrożnej inwestycji debiutującego na giełdzie piłkarza, to jej akcje będą jego kolejnym zakupem za znacznie większą sumę.