04.04.2024
Portowe ciekawostki w marcu
2023 to dobry rok dla polskich portów: zyski i inwestycje na horyzoncie
W 2023 roku polskie porty odnotowały pozytywne wyniki, zapowiadając obiecujące inwestycje. Porty Gdański, Gdynia oraz Szczecin – Świnoujście zanotowały wzrost zysków w porównaniu z poprzednim rokiem. Port Gdański osiągnął zysk na poziomie 212,9 miliona złotych, zwiększając go o ponad 72 miliony złotych. Port Gdynia, największy port zbożowy na Bałtyku, wykazał zysk przekraczający 100 milionów złotych i przeładował 29,4 miliona ton ładunków. Natomiast Port Szczecin – Świnoujście zwiększył swój zysk netto o 36,2 procent, osiągając wynik na poziomie 140,8 miliona złotych.
Jednym z priorytetów ministerstwa infrastruktury jest budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu, uznawanego za strategiczny dla polskiej gospodarki morskiej. Dodatkowo planowana jest budowa nowoczesnej infrastruktury do obsługi morskiej energetyki wiatrowej, w tym terminala instalacyjnego.
https://www.gospodarkamorska.pl/w-ubieglym-roku-wszystkie-polskie-porty-osiagnely-zysk-76868
Największe porty na Bałtyku w 2023 roku
W minionym roku bałtyckie porty doświadczyły zmiany w układzie sił, głównie za sprawą wojny handlowej. Pomimo inflacji i spowolnienia gospodarczego, przeładunki w portach bałtyckich wzrosły o 1,5 proc., osiągając 489,5 mln ton. Rosyjskie porty odzyskały pozycję, z Ust-Ługa na czele, pomimo 9,3-procentowego spadku. Gdańsk zajął drugie miejsce, z 18,7-procentowym wzrostem, obsługując 81 mln ton. Porty w Goteborgu i Szczecinie-Świnoujściu odnotowały spadki, podczas gdy Rostock osiągnął 6,6-procentowy wzrost. Gdynia zanotowała 5-procentowy wzrost, podczas gdy Ryga zanotowała największy spadek, przekraczający 20 proc.
Przeładunki kontenerów na Bałtyku zmniejszyły się o niecały procent, największy port kontenerowy pozostaje Gdańsk, chociaż spadek wyniósł 1 procent. St. Petersburg osiągnął wzrost o ponad 13 proc. W przypadku przeładunków promowych, jedynie Gdynia zanotowała wzrost o 2 proc., podczas gdy Trelleborg, Helsinki i Tallin odnotowały spadki.
https://logistyka.rp.pl/morski/art39948661-najwieksze-porty-na-baltyku-w-2023-roku
Deklaracja z Antwerpii: Przemysłowcy wzywają do działań na rzecz konkurencyjności Europy
73 przywódców sektorów przemysłowych zawiązało sojusz podczas Europejskiego Szczytu Przemysłowego w Antwerpii, podpisując "Deklarację z Antwerpii". Ich celem jest przywrócenie konkurencyjności i ochrona miejsc pracy w Europie w obliczu wyzwań globalnych.
W dokumencie przedstawiono 10 kluczowych działań mających wzmocnić przemysły UE, takich jak integracja porozumienia przemysłowego UE w szerszy program strategiczny dla Europy, usprawnienie ram prawnych i wsparcia państwa, oraz rozwój taniej energii niskoemisyjnej poprzez strategiczne partnerstwa i infrastrukturę. Ponadto, podkreślono konieczność wzmacniania samowystarczalności surowcowej i promowania zrównoważonych produktów i innowacji, wykorzystując potencjał jednolitego rynku europejskiego oraz tworząc korzystne dla inwestycji prawo.
Pirackie ataki powracają na fali zagrożenia Huti
Po ciągłych atakach Huti na statki przepływające przez Morze Czerwone, somalijscy piraci wznowili swoje działania na Oceanie Indyjskim, co stanowi kolejny problem dla przewoźników. Zagrożenie dla światowej żeglugi rośnie, a firmy transportowe borykają się z poważnym kryzysem. Pomimo mniejszej liczby ataków, w porównaniu z latami szczytowej aktywności pirackiej, obawy przed nasileniem się tego zjawiska rosną. Eksperci są zdania, że nie ma jednoznacznych dowodów na związek pomiędzy działaniami Huti a wznowieniem aktywności piratów, ale nie wykluczają inspiracja atakami rebeliantów.
Nadwyżka Importu nad Eksportem: Spowolnienie Handlu Zagranicznego Polski
Według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), handel zagraniczny Polski w 2024 roku może zmierzać ku spowolnieniu. Ekspert Konfederacji Lewiatan, Mariusz Zielonka, prognozuje, że nadwyżka importu nad eksportem będzie dominować w kolejnych miesiącach, co negatywnie wpłynie na PKB kraju.
W styczniu 2024 roku, obroty towarowe handlu zagranicznego wyniosły odpowiednio 121,9 mld zł w eksporcie i 115,7 mld zł w imporcie, z dodatnim saldem wynoszącym 6,2 mld zł. Pomimo dodatniego salda eksport i import zanotowały spadki odpowiednio o 12,0% i 14,6%.
Zagrożenie pogorszenia sytuacji gospodarczej za granicą, zwłaszcza w Niemczech - głównym partnerze handlowym Polski, może dalej osłabić polski przemysł.
Pierwszy kontenerowiec na metanol w Europie
Brytyjski Port Felixstowe przyjął Ane Maersk, pierwszy duży kontenerowiec zasilany metanolem. Statek, pływający pod flagą Danii, mierzy 349 metrów długości i 54 metry szerokości, z ładownością 16 592 TEU. Zamówienie na statek zostało zrealizowane w HD Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej.
Jest to jednostka z serii 18 statków zielonego paliwa, dostarczanych w latach 2024–2025. Maersk zamówił także 24 kolejne dwupaliwowe jednostki. Obecnie stocznie na całym świecie pracują nad 144 kontenerowcami na metanol, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo.
Chociaż Ane Maersk nie jest pierwszym statkiem z metanolowym napędem w flotylli firmy, to jednak wyróżnia się jako pierwszy z nowej serii zamówień, należąc do największych w swojej klasie.
https://www.gospodarkamorska.pl/ane-maersk-z-wizyta-w-porcie-felixstowe-77177
Trudności w Porcie Baltimore po katastrofie mostu
W Porcie Baltimore, w wyniku katastrofy mostu Francis Scott Key Bridge, utknęło jedenaście jednostek, w tym cztery należące do wojska.
Wśród jednostek, które pozostaną w porcie Baltimore, jest między innymi kontenerowiec Dali, który nadal tkwi pod ruinami mostu, oraz statki takie jak Antares, Balsa 94, Cape Washington, Carmen, Denebola, Gary I. Gordon, JY River, Klara Oldendorff, Palanca Rio, Phatra Naree i Saimaagracht.
Port w Baltimore był dotychczas ważnym hubem dla importu i eksportu pojazdów oraz ładunków suchych masowych. Obecnie prace nad usunięciem skutków katastrofy trwają, a rząd USA podejmuje wszelkie możliwe działania, aby otworzyć port jak najszybciej.
https://www.gospodarkamorska.pl/w-baltimore-utknelo-jedenascie-jednostek-77222
Rewolucja cyfrowa w portach: Bliźniaki cyfrowe i sztuczna inteligencja kontra "Czarne Łabędzie"
Porty morskie stają przed wyzwaniami rewolucji cyfrowej, wprowadzając narzędzia Przemysłu 4.0 do swojej działalności. Automatyzacja przeładunku i magazynowania, wspomagana cyfrowymi bliźniakami, staje się coraz bardziej powszechna. Hamburg od dawna wykorzystuje pojazdy bezkierowcowe do przemieszczania kontenerów, a systemy informatyczne kontrolują ruch statków, samochodów i pociągów.
Technologie śledzenia w czasie rzeczywistym nie tylko zapewniają bezpieczeństwo towarów, ale także odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu dostawami wrażliwymi na warunki temperaturowe, istotnymi dla branży farmaceutycznej czy elektronicznej.
Ważne jest również wykorzystanie technologii cyfrowych w zapobieganiu negatywnym skutkom "Czarnych Łabędzi", takich jak pandemia COVID-19 czy blokady kanałów żeglugowych. Integracja sztucznej inteligencji i cyfrowych bliźniaków pozwala na lepsze zarządzanie kryzysami logistycznymi i zapewnienie stabilności łańcuchów dostaw.