08.07.2024
Portowe ciekawostki w czerwcu
Problemy w kontenerowym transporcie morskim
Ataki jemeńskich Huti na statki na Morzu Czerwonym, wzrost stawek frachtu i błędne prognozy dotyczące nadwyżki mocy przewozowych nad popytem w transporcie morskim kontenerów doprowadziły do destabilizacji sytuacji na rynku.
Przeprowadzona ankieta ujawniła, że w związku z wcześniejszym dwumiesięcznym trendem spadających stawek frachtu, 40% respondentów zdecydowało się przyspieszyć o miesiąc swoje zamówienia towarów z Azji. W efekcie popyt na transport kontenerowy w maju zaczął przewyższać podaż usług.
Powróciły także problemy logistyczne, które miały miejsce podczas pandemii COVID-19. W głównych portach załadunkowych brakuje pustych kontenerów, co powoduje zakłócenia w harmonogramach rozkładów transportowych.
Główny analityk Xeneta, Peter Sand, ocenia, że tendencja na rynku spot w przewozach z Azji do Europy będzie się odwracać. Mimo że średnie stawki spot nadal będą rosły w pierwszym tygodniu czerwca, tempo wzrostu nie będzie tak wysokie jak w maju, co może wskazywać na lekkie złagodzenie sytuacji.
Kolejny kamień milowy w rozwoju polskiej gospodarki morskiej
Budowa nabrzeża T3 w Porcie Gdańsk jest kamieniem milowym dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Inwestycja, związana z terminalem Baltic Hub, przewiduje stworzenie jednego z największych terminali kontenerowych w Europie, co będzie sprzyjać rozwojowi polskiej gospodarki oraz rynków bałtyckich i Europy Środkowo-Wschodniej. uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę nabrzeża T3 zgromadziła liczne władze państwowe, przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, parlamentarzystów, władz samorządowych oraz kadrę zarządzającą Baltic Hub. Wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, podkreślił znaczenie inwestycji, która rozszerza ląd Polski o 36 ha, umożliwiając rozwój gospodarki morskiej i zwiększenie zdolności przeładunkowych terminalu do 4,5 mln TEU rocznie.
Równolegle, na terenie byłej Stoczni Gdańskiej trwa budowa fabryki morskich wież wiatrowych, pierwszej tego typu w Polsce. Ta inwestycja, w ramach Morskiej Energetyki Wiatrowej, wpisuje się w transformację energetyczną regionu i całego kraju.
Rozbudowa Baltic Hub i budowa fabryki wież wiatrowych to znaczące kroki naprzód w rozwoju gospodarczym Pomorza, zwiększające konkurencyjność polskiego sektora portowego oraz przyczyniające się do transformacji energetycznej kraju w kierunku odnawialnych źródeł energii.
Maersk wycofuje bezpośrednie połączenia z Azji do Gdańska
Decyzją duńskiego Maersk i niemieckiego Hapag-Lloyd, Gdańsk, od początku 2024 roku, straci bezpośrednie dostawy kontenerowe z Azji na rzecz niemieckich portów. Współpraca żeglugowych gigantów, nazwana Gemini Cooperation, skupia się na skróceniu czasu dostaw, zwiększeniu elastyczności i obniżeniu emisji, kosztem redukcji bezpośrednich połączeń, w tym do Gdańska.
Maersk tłumaczy, że nowa strategia, ma poprawić niezawodność dostaw do Polski poprzez koncentrację na większych portach takich jak Wilhelmshaven i Bremerhaven, z których kontenery będą przekierowywane do Gdańska przez dedykowane serwisy wahadłowe. Gdańsk pozostaje jednak kluczowym węzłem na Bałtyku, obsługującym inne linie żeglugowe, w tym francuskiego operatora CMA CGM.
Polska intensywnie rozwija swoje porty, w tym Gdańsku i Gdyni, aby zwiększyć ich przepustowość i konkurencyjność wobec niemieckich portów, które zanotowały spadek przeładunków. Ambicje Polski obejmują również rozbudowę portu w Świnoujściu, który ma stać się potężnym terminalem kontenerowym na trasach międzykontynentalnych.
Nowy port w Vadhavan: Indie planują budowę jednego z największych portów świata
Po wieloletnich opóźnieniach Rząd Indii zatwierdził plany budowy nowego głębokowodnego portu na zachodnim wybrzeżu, na północ od Mumbaju. Budowa portu w Vadhavan, realizowana przez Vadhavan Port Project Limited (VPPL), spółkę joint venture JNPA i MMB, będzie kosztować około 9 miliardów dolarów. Projekt obejmuje infrastrukturę portową, terminale i inne obiekty komercyjne w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Nowy port ma strategiczne znaczenie dla zwiększenia przepustowości handlowej między Indiami, Bliskim Wschodem i Europą. Z basenami o głębokości 20 metrów, port będzie obsługiwać głównie kontenery oraz ładunki typu ro-ro. Lokalizacja w Vadhavan, blisko Mumbaju, pozwala na efektywne połączenia drogowe i kolejowe z istniejącą siecią transportową.
Port Vadhavan planuje dziewięć terminali kontenerowych, nabrzeże ro-ro oraz obszary do składowania kontenerów na ponad 1448 hektarach. Prognozy zakładają roczną przepustowość do 300 milionów ton i obsługę 15 milionów TEU rocznie do 2035 roku, z perspektywą wzrostu do 23 milionów TEU do 2040 roku.
Przyszłość polskich portów morskich
Polskie porty morskie odgrywają kluczową rolę w krajowej gospodarce, zapewniając ciągłość łańcuchów dostaw, bezpieczeństwo energetyczne i możliwość reagowania na kryzysy. W 2023 roku wygenerowały dla Skarbu Państwa ponad 9 miliardów złotych z VAT, ceł i akcyzy, obsłużyły prawie 150 milionów ton towarów i 2 miliony pasażerów, a także zapewniły pracę dla 230 tysięcy osób.
Aby zabezpieczyć tak ważny segment gospodarczy konieczna jest także ochrona w cyberprzestrzeni. Dzięki współpracy z amerykańskimi służbami Polska może wykorzystywać nowe technologie, jakie jak morskie drony.
Kolejnym innowacyjnym trendem w portach jest cyfrowy bliźniak – wirtualna kopia obiektu, która umożliwia testowanie zmian bez ryzyka przestojów. W kontekście zielonej strategii Unii Europejskiej polskie porty muszą również przejść transformację w kierunku nowych źródeł energii.
Porty morskie obsługują obecnie 80% globalnego handlu, dlatego też automatyzacja, która przyspieszy pracę i uczyni ją bardziej ekologiczną, jest kluczem do przyszłości.
https://polska-morska.pl/2024/06/13/przyszlosc-polskich-portow-morskich/
Porty Antwerpia i Brugia na kursie dekarbonizacji: innowacje a konkurencyjność
W połowie czerwca porty Antwerpia i Brugia podpisały Deklarację z Oslo, zobowiązując się do rozwijania technologii wychwytywania, utylizacji i składowania CO2 (CCUS - Carbon Capture, Utilization, and Storage). To kluczowe działania w kierunku transformacji portów na rzecz zrównoważonej gospodarki. Porty belgijskie będą wspierać firmy w produkcji i usługach przyjaznych środowisku, a inicjatywa ta ma silne wsparcie administracji belgijskiej i lokalnych rządów.
Deklaracja, podpisana przez premierów i ministrów, nakreśla jasne strategie techniczne i finansowe, takie jak utworzenie Wewnątrzbelgijskiego Układu Przemysłowego oraz mechanizmy ograniczania ryzyka.
Projekty takie jak Antwerp@C, które redukują emisje CO2 o 50% do 2030 roku, oraz NextGen District, wspierający gospodarkę o obiegu zamkniętym, są dowodem zaangażowania w rozwój technologii CCUS. Inicjatywy te przyczyniają się do wzmocnienia konkurencyjności portu w Antwerpii, który jest największym europejskim klastrem chemicznym, poprzez tworzenie innowacyjnych rozwiązań i współpracę z globalnymi firmami chemicznymi i energetycznymi.
Ukraińskie Porty Wracają do Przedwojennych Wyników
Zarząd Ukraińskich Portów Morskich poinformował, że pomimo rosyjskich ataków na porty i infrastrukturę, w ciągu dziewięciu miesięcy od otwarcia korytarza morskiego udało się przywrócić przedwojenne wolumeny transportu i rozszerzyć zakres obsługiwanych ładunków.
W maju transport morski w Ukrainie osiągnął ponad 8 mln ton, w porównaniu do 7,7 mln ton w kwietniu. Od początku roku przewieziono od 45 do 50 mln ton ładunków, prawie dwa razy więcej niż w 2023 roku. Do maja 2024 roku obsłużono już ponad 1700 statków, a ruch wciąż rośnie.
Ukraina nadal dominuje jako główny eksporter produktów rolnych. W kwietniu zboża stanowiły 6,3 mln ton z 9,9 mln ton ładunku przewożonego przez porty morskie i śródlądowe.
Porty koncentrują się na wznowieniu operacji kontenerowych i przywróceniu bezpośrednich usług. Planowane jest także wznowienie działalności promowej. Od kwietnia turecka firma Akkon uruchomiła usługę dowozową kontenerów na trasie Czarnomorsk – Konstanca w Rumunii, co skłoniło Hapag-Lloyd i Maersk do ponownego uruchomienia również swoich usług. Oczekuje się, że MSC Mediterranean Shipping wznowi działalność w połowie czerwca, oferując rejsy z Odessy do Turcji.
https://www.gospodarkamorska.pl/ukrainskie-porty-wracaja-do-przedwojennych-wynikow-78522
Strajki paraliżują argentyńskie porty
Od maja Argentyna zmaga się ze strajkami przeciwko polityce prezydenta Javiera Mileia. Kraj boryka się z rosnącą inflacją i kryzysem gospodarczym spowodowanym wolnorynkowymi reformami, które obniżyły wartość waluty i pogorszyły sytuację bytową wielu osób oraz jakość usług publicznych.
Kolejny strajk ogłosiły morskie związki zawodowe, paraliżując porty. Załogi jednostek holowniczych, obsługujących ruch morski, zapowiedziały 48-godzinny strajk od 6 maja. Zjednoczony Związek Pracowników Morskich poinformował, że strajk jest wynikiem braku negocjacji z Stowarzyszeniem Właścicieli Holowników
Związkowcy ogłosili, że wyjątkiem będą dostawy energii – holowniki będą obsługiwać jedynie statki zaopatrujące elektrownie węglowe i LNG, by mogły one kontynuować działalność. W innych przypadkach kontenerowce i większość masowców nie będą mogły wpłynąć do portów bez wsparcia holowników, co zmusi je do dwudniowego postoju. To wstrzyma działalność terminali portowych oraz łańcuch dostaw, powodując duże straty dla gospodarki Argentyny. W ten sposób pracownicy portowi chcą wymusić dalsze negocjacje i poprawę swojej sytuacji zawodowej.
https://www.gospodarkamorska.pl/strajki-paralizuja-argentynskie-porty-78483