06.06.2024
Portowe ciekawostki w maju
Wzrost konkurencyjności polskich portów morskich w Europie
Dzięki strategicznemu położeniu Polski w samym sercu Europy Środkowej konkurencyjność polskich portów morskich na tle europejskim rośnie. Ta centralna lokalizacja stwarza niezrównane możliwości dla rozwoju i wzrostu polskich portów morskich jako ważnych węzłów logistycznych dla handlu morskiego między Europą Zachodnią a Wschodnią. Kluczowymi czynnikami determinującymi konkurencyjność portów są efektywne zarządzanie operacjami portowymi, infrastruktura portowa, oraz współpraca międzynarodowa. Polskie porty muszą skupić się na doskonaleniu tych elementów, aby utrzymać pozycję na arenie międzynarodowej. Wzrost globalnego handlu morskiego stwarza szanse na dalszy rozwój, jednak konieczne są inwestycje w infrastrukturę i technologie oraz budowanie strategicznych partnerstw.
https://www.gospodarkamorska.pl/jak-ksztaltuje-sie-konkurencyjnosc-polskich-portow-morskich-78095
Wyzwania niemieckich portów morskich
Porty morskie są kluczowe dla gospodarki Niemiec - stanowią główny punkt handlowy kraju, obsługując około 60% całkowitej wymiany handlowej. Niemniej jednak, ostatnio zaobserwowano spadek wolumenu przeładunków, co skłania sektor portowy, logistyczny i władze nadmorskich krajów związkowych do apelu o bardziej aktywną politykę rządu.
Problemy, takie jak przestarzała infrastruktura, wysokie ceny i braki kadrowe, utrudniają rozwój portów. W odpowiedzi oczekiwano strategii, która jednak okazała się mało konkretna i nie przewidywała wsparcia finansowego dla modernizacji portów.
W międzyczasie, gdy niemieckie porty tracą na znaczeniu, konkurencja w Europie wzrasta. Bez odpowiednich działań, Niemcy mogą stracić dominującą pozycję w handlu morskim.
Związek Małych Portów Morskich apeluje o utworzenie Funduszu Portowego dla wsparcia inwestycji
Związek Małych Portów Morskich wezwał rząd do utworzenia Funduszu Portowego, mającego wspierać inwestycje i projekty przekraczające możliwości samorządów i Urzędów Morskich. Propozycję przekazano sekretarzowi stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Małe porty morskie, pozbawione wsparcia budżetowego, mają trudności w realizacji inwestycji. Dodatkowo brak środków uniemożliwia spełnianie ustawowych obowiązków, co potwierdził raport Najwyższej Izby Kontroli. Wystąpienie ZMPM podkreśla konieczność utworzenia funduszu, który wesprze rozwój infrastruktury portowej. Fundusz Portowy miałby wspierać zarządzających portami w realizacji inwestycji modernizacyjnych. Przedstawiciele ZMPM podkreślają, że małe porty nie są w stanie samodzielnie sprostać potrzebom inwestycyjnym, dlatego potrzebują wsparcia ze strony rządu.
Porozumienie między Indiami a Iranem w sprawie portu Chabahar
Indie podpisały 10-letnie porozumienie z Iranem dotyczące rozwoju i obsługi portu Chabahar. Umowa, zawarta 13 maja 2023 roku w Teheranie, przewiduje inwestycje India Port Global Limited (IPGL) w wysokości 120 milionów dolarów oraz kredyt w wysokości 250 milionów dolarów dla firm operujących w porcie. Chabahar, zlokalizowany na południowo-zachodnim wybrzeżu Iranu, blisko granicy z Pakistanem, ma strategiczne znaczenie dla Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe, wspierając handel między Indiami, Iranem, Afganistanem, Eurazją i Azją Środkową.
Reakcja Stanów Zjednoczonych na zawartą umowę była szybka. Zastępca rzecznika Departamentu Stanu USA, Vedant Patel, podkreślił, że podmioty rozważające współpracę z Iranem narażają się na sankcje. Jednocześnie USA potwierdziły, że ich sankcje na Iran są nadal w mocy i będą egzekwowane.
https://www.gospodarkamorska.pl/indie-przejma-port-w-iranie-usa-mowia-o-sankcjach-78039
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jako kluczowy punkt hubu Bałtyku i Europy Środkowej
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma potencjał aby stać się hubem przeładunkowym dla Bałtyku i Europy Środkowej. Inwestycja znajduje się w początkowej fazie przygotowań, a jej zakończenie planowane jest na 2028 rok. Terminal będzie obsługiwał największe kontenerowce, z docelową zdolnością przeładunkową 2 mln TEU rocznie.
Zgodnie ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju projekt ma wzmocnić pozycję polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego. Terminal będzie kluczowym węzłem sieci TEN-T, z połączeniem drogowym i kolejowym.
Po modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej inwestycja umożliwi również wykorzystanie transportu wodnego śródlądowego dla przewozu kontenerów.
Budowa multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego w Porcie Szczecińskim
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał umowę na dofinansowanie projektu budowy multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego w Porcie Szczecińskim. Dofinansowanie w wysokości 4,3 mln Euro uzyskano z konkursu CEF Transport. Całkowity koszt projektu wynosi 8,7 mln Euro. Rozpoczęcie prac planowane jest na czerwiec 2024 r., a ich zakończenie na listopad 2026 r.
Projekt obejmuje budowę kolejowej stacji przeładunkowej o powierzchni 11 000 m² i nośności 100 kN/m² oraz przebudowę rampy ro-ro, zwiększając jej szerokość z 25 m do 32 m, co umożliwi obsługę statków o szerokości do 34 m i długości 240 m. Inwestycja poprawi infrastrukturę portu, umożliwiając sprawny przeładunek cywilny i wojskowy, wspierając sieć TEN-T i korytarze transportowe Baltic-Adriatic oraz Morze Północne-Bałtyk. Projekt zwiększy także bezpieczeństwo granic UE i NATO, wspierając transport kontenerowy, szczególnie w relacjach z Ukrainą i Mołdawią.
Wyzwania i inwestycje w portach w obliczu zmian klimatycznych
Zmiany klimatyczne stanowią zarówno wyzwanie, jak i okazję do inwestycji w portach. Aż 86% portów na świecie jest zagrożonych podtopieniami, cyklonami tropikalnymi i powodziami rzecznymi. Wzrost poziomu mórz, prognozowany na 43-84 cm do 2100 roku, zwiększa ryzyko dla infrastruktury portowej, szczególnie w krajach o wysokich dochodach, takich jak Azja, Europa Zachodnia i Zatoka Meksykańska.
Fizyczne straty szacowane są na 7,6 mld USD rocznie, a dodatkowe koszty związane z opóźnieniami w handlu wynoszą 67 mld USD rocznie. Aby sprostać tym wyzwaniom, porty muszą inwestować w infrastrukturę ochronną, np. wały morskie, poldery i systemy przeciwpowodziowe. Jednym z przykładów jest brytyjski projekt „Thames Estuary 2100” dotyczący zabezpieczenia przeciwpowodziowego wzdłuż Tamizy oraz inwestycje Singapuru w infrastrukturę odwadniającą.
Operatorzy portowi również podejmują działania ochronne, takie jak podnoszenie poziomu gruntu i modernizacje systemów IT. Długoterminowe planowanie i adaptacyjne środki są kluczowe dla utrzymania odporności globalnego łańcucha dostaw.