29.02.2024
Portowe ciekawostki w lutym
Rosły przeładunki w polskich portach
Dzięki inwestycjom polskie porty stały się centrum przeładunkowym dla krajów Europy Środkowej. W 2023 roku przeładunki wzrosły do 145 722 tys. ton – to niemal 10 proc. więcej niż w 2022 roku. W Gdańsku, który jest jednym z dziesięciu największych portów w Europie, przeładowano blisko 81 mln ton (wzrost o 19 proc.).
Pozostałe porty odnotowały niewielkie spadki. Wyniki portu w Gdyni były o ponad 5 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 29,4 mln ton. Zespół portów Szczecin-Świnoujście zmniejszył przeładunki o 4 proc. do 35,3 mln ton.
Wszystkie porty odnotowały większe niż rok wcześniej przeładunki paliw. W gdańskim Naftoporcie o 47 proc., w zespole Szczecin-Świnoujście o 14,4 proc., a w Gdyni aż o 57 proc.
https://logistyka.rp.pl/morski/art39784601-porty-w-polsce-bija-kolejne-rekordy
Terminal intermodalny w Porcie Gdynia powstać ma do 2026 roku
Budowa terminalu intermodalnego w Porcie Gdynia ma kosztować 75 milionów złotych. Inwestycja zakwalifikowana została do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w kwocie niemal 8,4 milionów euro, czyli około 37,5 mln złotych. Nowy terminal ma być gotowy w sierpniu 2026 roku. W przyszłości m.in. usprawni dostawy sprzętu wojskowego dla polskich sił zbrojnych i ich transport w głąb kraju. Projekt będzie też kluczowy dla zwiększenia możliwości przeładunkowych towarów z transportu morskiego na kolejowy.
Inwestycja zlokalizowana będzie w zachodniej części portu, w której mieści się główna baza morska Marynarki Wojennej RP. Powstanie tam m.in. miejsce załadunkowe bezpośrednio ze stałej, najazdowej rampy.
https://gdynia.naszemiasto.pl/terminal-intermodalny-w-porcie-gdynia-powstac-ma-do-2026/ar/c1-9609595
Port Zewnętrzny w Gdyni – oferty do 14 czerwca
Po raz kolejny przesunięto termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni. Do etapu dialogu zaproszenie otrzymało czterech zainteresowanych – dwa konsorcja i dwie firmy. Oferty mogą składać do 14 czerwca.
Port Zewnętrzny w Gdyni ma powstać na wodzie i ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego. Projekt obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy „Partnerstwa Publiczno-Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego”.
Umowa ma zostać zawarta na ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni na przełomie 2028 i 2029 r.
Port Gdańsk kontroluje poziom szkodliwych substancji w wodzie
Firmy SeaData i Mobile Monitoring, specjalizujące się w innowacyjnych rozwiązaniach w monitoringu środowiska, zainicjowały projekt poświęcony kontroli zawartości substancji ropopochodnych w wodach Portu Gdańsk. Punkty monitoringu substancji ropopochodnych zlokalizowano w trzech miejscach: przy Dworcu Drzewnym, Nabrzeżu Zbożowym i w okolicy WOC.
Urządzenia pomiarowe, monitorujące oraz alarmujące o wykryciu substancji ropopochodnych w wodach akwenów portowych, działają 24 godziny na dobę. Składają się ze stacji bazowej, montowanej np. na słupie ogrodzeniowym, oraz czujnika. Taki system jest ważny dla portów morskich i rzecznych, gdzie ryzyko zanieczyszczenia wody substancjami ropopochodnymi jest wysokie z powodu intensywnej działalności związanej z transportem, przeładunkiem oraz przechowywaniem ropy naftowej i jej produktów.
Terminal T3 w Gdańsku – Polska już większa o 36 ha
Prace budowlane przy realizacji terminala kontenerowego T3 w Baltic Hub są zaawansowane w 40%. Konsorcjum Budimex i Deme Dredging ukończyło etap zalądowienia nowego terminala oraz obudowy blisko czterdziestohektarowej powierzchni. Prace związane z formowaniem nasypów zbliżają się ku końcowi pozostało zaledwie 2% obszaru, na którym należy wykonać nasypy przeciążeniowe. Natomiast na 70% zalądowionego obszaru jest zakończona konsolidacja gruntu i w takim zakresie zostały otwarte kolejne fronty robót.
Realizacja Baltic Hub T3 to m.in. budowa nabrzeża głębokowodnego o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na trzeci kwartał 2025 roku.
Porty Szczecin-Świnoujście w Sojuszu Morskiej Energetyki Wiatrowej
Największe w Europie morskie porty energetyki wiatrowej, zrzeszone w Offshore Wind Port Alliance przyjęły do swego grona porty Szczecin-Świnoujście.
Obecnie Offshore Wind Port Alliance zrzesza siedem portów z Danii, Holandii, Belgii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii oraz z Polski – Szczecin-Świnoujście. Dzięki ścisłej współpracy członkowie sojuszu spodziewają się zapewnienia dodatkowego wsparcia w budowie farm wiatrowych, ponieważ porty są w stanie optymalizować swoje procesy i koordynować logistyczny łańcuch wartości. Rynek morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku dynamicznie się rozwija, a w Polsce powstają już pierwsze wielkoskalowe farmy wiatrowe. W Szczecinie duński Vestas buduje dwie fabryki elementów turbin wiatrowych.
Dobry rok w Bulk Cargo – Port Szczecin
Firma przeładunkowa Bulk Cargo – Port Szczecin, operująca w portach Szczecin i Świnoujście, 2023 rok zamknęła z bardzo dobrym wynikiem 3,9 mln ton przeładowanych ładunków różnego rodzaju. Jest to rezultat satysfakcjonujący, biorąc pod uwagę zawirowania w łańcuchach dostaw, szczególnie na rynku węgla.
W 2023 roku w Bulk Cargo – Port Szczecin nie było jednej wyraźnie dominującej grupy ładunkowej. Rok zaczął się od wysokich przeładunków węgla, ale w niedługim czasie węgiel stał się ładunkiem marginalnym. W ciągu całego roku sporo było jednak nawozów i mocznika. Firma otworzyła się też z powrotem na przeładunek ładunków agro.
https://www.gospodarkamorska.pl/bulk-cargo-port-szczecin-dobry-2023-optymistyczny-2024-76449