04.12.2023
Portowe ciekawostki w listopadzie
Nowe falochrony w Gdyni
Urząd Morski w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosiły wspólny przetarg na zaprojektowanie i budowę morskiej infrastruktury koniecznej do funkcjonowania planowanego Portu Zewnętrznego.
To jedna z największych inwestycji w polskiej gospodarce morskiej ostatnich lat. Port Zewnętrzny będzie przedłużeniem Portu Gdynia w stronę morza. Nowy teren, powstały w wyniku zalądowienia części akwenu, będzie miał około 151 ha. Na nim ulokowany zostanie terminal kontenerowy, którego możliwości przeładunkowe mają docelowo sięgnąć 2,5 mln TEU. Będzie on dysponował głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości ok. 2,5 km, co pozwoli na obsługę największych jednostek, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie.
Budowa 2,5 km falochronów osłonowych umożliwi i warunkuje budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Dzięki nim powstanie akwen osłonięty od oddziaływania fal, umożliwiający manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym i bezpieczny rozładunek przy jego nabrzeżach. Wzmocnienie istniejących falochronów ma na celu ochronę istniejących obiektów przed dochodzącym falowaniem oraz minimalizację refrakcji falowania.
Wybrano dzierżawcę Terminalu Zbożowego w Gdyni
Najlepsza okazała się oferta złożona przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal i warszawskich firm doradczych Tapini i Ribera.
W październiku ub. roku ogłoszono przetarg na dzierżawę do 2053 r. Terminalu Zbożowego w Porcie Gdynia. Przetarg dotyczył zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy nabrzeżu Indyjskim i nabrzeżu Norweskim oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności. Wstępnie oferty można było składać do 1 grudnia 2022 r., ale termin przesunięto do 31 stycznia tego roku. Wówczas wpłynęły wstępne oferty od czterech konsorcjów. Termin składania ofert ostatecznych upłynął 20 września. Złożyły je te same podmioty, co oferty wstępne w styczniu.
https://biznes.trojmiasto.pl/Gdynski-Terminal-Zbozowy-bedzie-mial-nowego-dzierzawce-n183768.html
Zakorkowany Baltic Hub
Ulice w sąsiedztwie terminali kontenerowych w Gdyni paraliżowały w listopadzie oczekujące na załadunek lub rozładunek TIR-y. Ta sytuacja doskwiera nie tylko mieszkańcom, ale też kierowcom stojącym w korkach.
Z powodu problemów z przeładunkami w Baltic Hub w Gdańsku Maersk przekierował statki do Gdyni na terminal GCT. Samochody stoją w kilkugodzinnej kolejce. Czas obsługi wynosił nawet 12 godzin.
Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych zapowiadało protest, który ostatecznie w wyniku rozmów został zawieszony. W piśmie do władz Baltic Hub napisano: „Żądamy jak najszybszego rozwiązania sporów płacowych z załogą i zakończenia ‘strajku włoskiego’, zatrudnienia dodatkowych operatorów urządzeń i pojazdów terminalowych, zapewnienia odpowiednich warunków sanitarnych kierowcom obsługujących BH, a przede wszystkim przeprowadzenia diametralnych zmian w systemie operacyjnym eBrama, które uporządkują kwestie zgłoszeniowe pojazdów, organizacji pracy oraz przepustowości bramy”.
Powolna obsługa odbija się na armatorach: statki stoją na redzie oczekując na wejście do terminala, czego wcześniej nie było. Maersk już przekierował połączenie z Gdańska do Hamburga. – Obawiamy się, że armatorzy na stałe przeniosą serwisy oceaniczne z Gdańska do Hamburga i Polska na dobre straci oceaniczne połączenia. Dla klientów to złe wiadomości, bo oznaczają dłuższy czas transportu i wyższe koszty – ocenia przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.
Duże firmy logistyczne uważają, że Polsce potrzebny jest kolejny port kontenerowy, np. w Świnoujściu.
https://biznes.trojmiasto.pl/Terminale-kontenerowe-utknely-w-korkach-n183279.html
https://logistyka.rp.pl/morski/art39366141-blokada-baltic-hub-zawieszona
Nowy magazyn zbożowy w Gdańsku
Operator portowy Speed otworzył w Porcie Gdańsk magazyn do przeładunku zbóż o powierzchni 4 tys. m kw. wraz z placami składowymi i manewrowymi.
Oficjalne otwarcie nowej inwestycji miało miejsce 16 listopada. W nowej hali – o wymiarach 50x80 metrów i wysokości ok 10 metrów, z wbudowanymi ścianami oporowymi – docelowo przeładowywane będzie ponad 23 tys. ton zboża.
Cała inwestycja obejmuje, oprócz 4 tys. m2 hali namiotowej, również magazyn 4,5 tys. m2 pod sodę, czyli magazyn pod chemikalia naturalne, jak również 8 tys. m2 tacy szczelnej – to plac, który odprowadza wody opadowe do systemu oczyszczania i umożliwia przeładunki takich towarów, jak złom, fosforyty, siarka. Jest to konstrukcja, którą firma wypróbowała już w Gdyni i jest z niej bardzo zadowolona. Speed szacuje, że nowy magazyn pomieści około 23 tys. ton zboża, co pozwoli na podniesienie przeładunków firmy w gdańskim porcie o około 300 tys. ton.
Rusza ogromna inwestycja w Świnoujściu
Na początku 2028 roku w Świnoujściu ma zacząć działać nowy terminal, który otworzy szerzej polskie porty przed największymi kontenerowcami. Jego budowa do niedawna blokowali Niemcy.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie wydała już w październiku pozytywną decyzję środowiskową. W postępowaniu analizowany był nie tylko wpływ inwestycji na otaczające środowisko. Rozwiane zostały też obawy Niemców, którzy nie byli przychylni budowie nowego terminala kontenerowego tuż przy granicy.
Nowy terminal ma zbudować belgijsko-katarskie konsorcjum, w którego skład wchodzi belgijska firma Deme Concessions oraz katarskie prywatne przedsiębiorstwo QTerminals, które jest operatorem portu Hamad w Zatoce Perskiej. Umowa między Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujściem a belgijsko-katarskim konsorcjum przewiduje 30-letnią dzierżę terenów w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, finansowanie, budowę i eksploatację terminala.
Nowa suwnica w DB Port Szczecin
Spółka DB Port Szczecin kupiła za 40 mln zł suwnicę do rozładunku kontenerów. Połowa tej kwoty pokryło dofinansowanie unijne z Funduszu Spójności, w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Elementy suwnicy typu STS (ship to shore – ze statku na ląd) dostarczono z Irlandii do Polski już w lipcu br. Zostały one wyładowane na Nabrzeżu Fińskim, gdzie gotowy sprzęt będzie pracował z dwiema, nieco mniejszymi suwnicami. Do Polski najpierw dotarły 42-metrowa główna belka suwnicy, kabina operatora, nogi maszyny oraz wysięgnik, który będzie mógł sięgać na odległość nawet 48 metrów od nabrzeża. Potem dotarło jeszcze kluczowe wyposażenie elektroniczne i dopiero wtedy można było skompletować maszynę. Wyposażenie jej w kamery CCTV umożliwia operatorowi maszyny stałe obserwowanie otoczenia na ekranie. Sprzęt ma może podnieść na haku do 70 ton lub dwa kontenery 20-stopowe o łącznej wadze 65 ton, umożliwiając obsługę statków z 16 rzędami kontenerów lub więcej. Suwnica ma wysokość 70 metrów, a jej ciężar własny to 1200 ton.
Montaż nowej suwnicy trwał do października, a obecnie trwa szkolenie operatorów. Ma zostać oficjalnie przekazana do eksploatacji na początku grudnia, po przejściu wszystkich niezbędnych testów i odbiorów.
https://www.gospodarkamorska.pl/nowa-suwnica-w-db-port-szczecin-gotowa-do-pracy-74549