06.08.2024
Portowe ciekawostki w lipcu
Nowy serwis wahadłowy MSC: Europa-Azja-Ameryka Północna
MSC wprowadza nową linię żeglugową Swan-Sentosa, która połączy istniejące serwisy Swan (Azja-Europa) i Sentosa (Azja-USA). Nowa trasa obejmie polskie porty, takie jak Gdańsk i Gdynia, a obsługiwać ją będzie 20 statków o pojemności od 8000 do 19 500 TEU. Inaugurację serwisu zapoczątkuje rejs statku MSC Sveva z Qingdao. Reorganizacja ma na celu optymalizację sieci połączeń oraz efektywniejsze zarządzanie zasobami. Zmiany te mają również poprawić elastyczność i szybkość dostaw, odpowiadając na globalne wyzwania logistyczne. Ponadto, serwis Shikra zostanie ponownie wyodrębniony jako samodzielna linia, koncentrująca się na połączeniach między Indiami a Dalekim Wschodem.
Morze Czerwone w kryzysie: Huti i globalny transport morski
Od jesieni ubiegłego roku Morze Czerwone zmaga się z kryzysem żeglugowym, spowodowanym atakami jemeńskich rebeliantów Huti na statki handlowe i tankowce. W wyniku tych incydentów wiele jednostek decyduje się omijać Kanał Sueski, co wydłuża czas transportu oraz zwiększa koszty frachtu, wpływając na ceny towarów. Według danych Banku Światowego, od końca marca ruch przez Kanał Sueski zmniejszył się o połowę, podczas gdy liczba statków wybierających trasę przez Przylądek Dobrej Nadziei wzrosła o 100%. Konsekwencje tej sytuacji obejmują wzrost emisji CO2, wyższe koszty ubezpieczeń i frachtu, a także negatywny wpływ na gospodarki regionalne i międzynarodowe, w szczególności Egiptu i Jemenu.
Budowa Drogi Czerwonej do Portu Gdynia rozpocznie się w 2029 roku
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że budowa pierwszego odcinka Drogi Czerwonej, kluczowego połączenia z portem morskim w Gdyni, rozpocznie się w 2029 roku. Obecnie trwają prace nad 6,2-kilometrowym odcinkiem, a firma Mosty Katowice przygotowuje dokumentację, która ma być gotowa do 2025 roku. Pierwszy odcinek drogi planowany jest do oddania do użytku w 2032 roku. Nowa trasa, zgodna ze standardami sieci TEN-T, będzie obejmować pięć węzłów oraz infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Zastąpi ona obecnie funkcjonującą Trasę Kwiatkowskiego, która nie jest przystosowana do obsługi ruchu ciężkiego.
https://www.gospodarkamorska.pl/budowa-drogi-czerwonej-do-portu-gdynia-rozpocznie-sie-w-2029-79335
Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje łańcuchy dostaw?
Według raportu CargoON „Sztuczna inteligencja w łańcuchu dostaw”, AI wpływa na transformacje branży logistycznej, oferując szereg korzyści, takich jak poprawa prognozowania popytu, zarządzania zapasami i planowania produkcji. Jak wskazują eksperci, automatyzacja napędzana AI rewolucjonizuje operacje magazynowe, zwiększając wydajność i redukując błędy, jak również stwarza możliwość optymalizacji tras i harmonogramów dostaw, co minimalizuje koszty i czas transportu. Dodatkowo, wsparcie AI w formie modeli predykcyjnych może poprawić planowanie zatrudnienia i zarządzanie transportem, co również przełoży się na redukcję kosztów operacyjnych. Raport podkreśla, że sztuczna inteligencja nie jest przemijającym trendem, ale strategicznym elementem koniecznym dla firm dążących do utrzymania konkurencyjności.
Poprawa dostępu do portu w Szczecinie – prace w rejonie Basenu Kaszubskiego
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podsumowuje postęp projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Aktualnie 80% prac podstawowych na nabrzeżach i 65% robót czerpalnych zostało ukończonych. Zrealizowane zostało m.in. zabezpieczenie wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka oraz modernizacja nabrzeży, takich jak Dąbrowieckie i Chorzowskie-Uskok. Nowoczesne technologie na nabrzeżu Dąbrowieckim umożliwią przeładunek kwasu siarkowego oraz innych chemikaliów. Trwa ostatni etap prac czerpalnych, które pogłębią akwen portowy do 12,5 m. Modernizacja nabrzeża Katowickiego jest w zaawansowanej fazie, z ukończonymi pracami kafarowymi i żelbetowymi. Projekt, o wartości blisko 245 mln zł netto, dofinansowany z Funduszu Spójności UE, obejmuje przebudowę 1000 m nabrzeży i budowę 400 m nowych oraz modernizację infrastruktury. Zakończenie planowane jest na połowę 2025 roku.
Końcowy etap budowy Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN w Gdańsku
Grupa ORLEN zakończyła montaż ośmiu zautomatyzowanych ramion nalewczych, ważących około 18 ton każde, na Morskim Terminalu Przeładunkowym w Gdańsku. Projekt, realizowany na Martwej Wiśle, osiągnął już ponad 75% zaawansowania. Terminal będzie kluczowy dla zwiększenia rentowności i bezpieczeństwa dostaw biokomponentów oraz produktów rafineryjnych, z roczną przepustowością do 2 mln ton. Umożliwi również przeładunek biokomponentów, olejów bazowych, paliw żeglugowych oraz półproduktów rafineryjnych, odciążając jednocześnie bocznicę kolejową. Inwestycja o wartości około 500 mln zł, prowadzona przez konsorcjum spółek, w tym Grupy NDI i Biproraf, zakończy się w drugiej połowie 2025 roku.
Spadek transportu żeglugą śródlądowego w Polsce
W 2023 roku transport żeglugą śródlądową w Polsce zmniejszył się o 18,6%, osiągając 1,69 mln ton, a praca przewozowa spadła o 8,3% do 408,4 mln tonokilometrów. Największe spadki zaobserwowano w III kwartale, z obniżeniem transportu ładunków o 24,5% i pracy przewozowej o 21,5%. Najczęściej przewożonymi towarami były rudy metali oraz inne produkty górnictwa i kopalnictwa, stanowiące 37,3% ogółu. W transporcie międzynarodowym przewieziono 75,5% towarów, z głównym kierunkiem do Niemiec, przy czym eksport zmniejszył się o 19,9%, a import o 82,3%. Średnia odległość transportu w kraju wyniosła 53,3 km. Problemy infrastrukturalne i przestarzały tabor, w większości wyprodukowany w latach 1949–1979, ograniczają rozwój sektora i stanowią istotne wyzwania dla branży.
Rozbudowa portu Luleå
W Szwecji rozpoczął się projekt „Malmporten”, który przekształci port Luleå na północy kraju w port głębokowodny. Inwestycja, nadzorowana przez Szwedzką Administrację Morską, obejmuje pogłębienie obszaru portu do 15 metrów oraz modernizację toru wodnego. Port specjalizuje się w przeładunku rudy żelaza i węgla, a po zakończeniu prac będzie mógł przyjmować statki o pojemności do 160 tys. ton, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do obecnego limitu wynoszącego 50 tys. ton. Ze względu na warunki pogodowe prace są prowadzone przez siedem miesięcy w roku. Inwestycja, której zakończenie planowane jest na 2029 rok, obejmie również tor podejściowy i nową infrastrukturę portową.