28.07.2023
Portowe ciekawostki w lipcu
Co nowego w polskich portach? Sprawdziliśmy – nie tylko te morskie…
Więcej dowozów do Portu Gdynia
Firma żeglugowa Diamond Line rozszerzyła sieć usług dowozowych o Port Gdynia. Połączenie jest oferowane w ramach usługi łączącej porty bałtyckie (Kłajpeda, Kotka, Helsinki, Gdańsk, Gdynia) z Hamburgiem i Bremerhaven, i dalej z portami w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Środkowej, Ameryce Południowej, Kanadzie i USA.
Firma Diamond Line z siedzibą w Hamburgu jest w 100% spółką zależną Cosco Shipping Lines Europe GmbH. To wyspecjalizowana firma świadcząca usługi dowozowe, w ramach których firma działa jako niezależna marka na europejskich trasach regionalnych.
https://www.gospodarkamorska.pl/diamond-line-wchodzi-do-portu-gdynia-i-rozwija-swoje-uslugi-72577
Port Zewnętrzny w Gdyni – cztery firmy zaproszone do złożenia ofert
Cztery międzynarodowe firmy zastały zaproszone do złożenia oferty na projekt bodowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. To największy projekt w historii polskiego rynku PPP, z szacowaną wartością nakładów ponad 5,5 mld zł.
Zaproszone podmioty to: Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS; Hutchison Ports Poland S.a r.l. oraz Port of Felixstowe Limited; International Container Terminal Services Inc.; Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.
Na złożenie ofert mają czas do 4 października na złożenie ofert.
Zielona akcja w Porcie Gdańsk
Port Gdańsk angażuje się w działania na rzecz ochrony środowiska. Jednym z elementów realizacji prośrodowiskowej strategii jest inicjatywa „Zielono mi”, czyli program, który poprzez nasadzenie drzew w mieście, ma przyczynić się do stworzenia bardziej ekologicznego i przyjaznego dla lokalnej społeczności środowiska.
W ramach tej inicjatywy Port Gdańsk nasadzi drzewa na obszarach wskazanych przez podmioty, takie jak spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, szkoły, przedszkola, żłobki czy inne organizacje i instytucje, które dysponują prawem do nieruchomości. Szczególną uwagę chce poświęcić sąsiednim dzielnicom, czyli Nowemu Portowi, Stogom, Przeróbce, Młyniskom, Letnicy i Brzeźnu.
Wzrosły przeładunki w Szczecinie i Świnoujściu
W pierwszym półroczu bieżącego roku, przy ogólnym wzroście przeładunków o 3,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku szczególną uwagę zwraca wzrost przewozów węgla kamiennego o 60 proc. oraz zbóż o ponad 45 proc. Najmniejszy wzrost zanotowano w odniesieniu do kontenerów, których przeładowano 4,8% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Wszystko wskazuje na to, że porty morskie Szczecin i Świnoujście w tym roku pobiją kolejny rekord przeładunków. W zeszłym roku osiągnęły one historyczny wynik 37 mln ton, co jednocześnie oznaczało wzrost o 11% wobec roku 2021. Choć wzrost o 3,5% w pierwszym półroczu bieżącego roku, względem analogicznego okresu w roku minionym nie jest już tak imponujący, daje podstawy, aby sądzić, że tegoroczny wynik będzie jeszcze wyższy.
Choć w zakresie większości kategorii przeładunków ZMPSiŚ odnotowuje wysokie wzrosty, odnotowano głęboki (o blisko połowę) spadek w odniesieniu do rud metali. O 9,4 proc. spadły przeładunki drobnicowe, w szczególności promowe (spadek o 10,2 proc.).
Port Lotniczy Gdańsk chwali się wynikami, ale mniej cargo
Port Lotniczy Gdańsk w ciągu sześciu miesięcy 2023 roku obsłużył 2 632 964 pasażerów. To aż o 42,3 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2022, a o 6,9 proc. więcej niż w rekordowym dla gdańskiego lotniska roku 2019.
Po sześciu miesiącach 2023 Port Lotniczy Gdańsk osiągnął 3 538 770 zł zysku netto oraz 12 866 042 zł zysku ze sprzedaży. Wyniki są pozytywne, bo są na plusie, ale – jak podkreśla zarząd – wypracowane w bardzo trudnych warunkach rynkowych, przy bardzo wysokich i rosnących kosztach.
Lotnisko w Gdańsku przez dwa kwartały 2023 roku przyjęło i odprawiło 4 985 ton cargo. Było to o 4,1 proc. mniej towarów i poczty niż w tym samym okresie 2022, ale o 43,3 proc. więcej niż w I-VI 2019 roku.