07.05.2024
Portowe ciekawostki w kwietniu
Spadek zawinięć do polskich portów w I kwartale 2024 roku
W I kwartale 2024 r. liczba zawinięć do polskich portów zmniejszyła się o 10,3 proc. r/r. Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) tłumaczą ten spadek głównie spowolnieniem gospodarczym, widocznym zwłaszcza w imporcie pod koniec 2023 r. Warto zaznaczyć, że w całym 2023 r. liczba zawinięć zmniejszyła się o 2,2 proc. r/r, co wskazuje na dłuższy trend spadkowy. Jednakże, wartościowe są rekordowe dane o przeładunku w polskich portach w 2023 r., gdzie towarów masowych było o niespełna 10 proc. więcej, pomimo spadku przeładunku kontenerów o ponad 2 proc.
Na światowy import negatywnie mogły wpłynąć ataki Huti na Morzu Czerwonym, trwające od grudnia ubiegłego roku, co spowodowało znaczny spadek tranzytu przez Kanał Sueski i wzrost kosztów frachtu. Pomimo że Polska może nie być bezpośrednio dotknięta skutkami gospodarczymi tych zakłóceń, większość jej partnerów w handlu morskim znajduje się w Europie, co może wpłynąć na sytuację pośrednio.
Walka z zagrożeniami na dnie Bałtyku
Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej omawiała inicjatywy przeciwdziałające zagrożeniom wynikającym z zalegania niebezpiecznych materiałów na dnie Bałtyku. Wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, podkreślił istotność problemu i poinformował o utworzeniu Międzyresortowego Zespołu ds. Materiałów Niebezpiecznych Zalegających na Obszarach Morskich RP. Zespół ma skoncentrować się na analizie ryzyka dla ludności, rozbrajaniu min morskich oraz na opracowaniu zestawienia dostępnych metod neutralizacji.
Marchewka zaznaczył również, że środki z Krajowego Planu Odbudowy zostaną wykorzystane na poprawę sytuacji. Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt obejmujący m.in. badania i powołanie zespołu ds. materiałów niebezpiecznych. W ramach projektu planowane jest badanie czterech lokalizacji, uznanych za najbardziej zagrażające środowisku, w tym dwóch wraków statków i dwóch obszarów potencjalnego zalegania broni. Przeprowadzona inwentaryzacja zatopionych materiałów niebezpiecznych w Morzu Bałtyckim ujawniła 639 obiektów punktowych oraz 45 obszarów występowania broni konwencjonalnej i bojowych środków trujących.
Pierwszy statek na nowym Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
Nowe Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło swój pierwszy statek, Chemikaliowiec City Island, przewożąc blisko 18 tysięcy ton kwasu siarkowego. To część inwestycji mającej poprawić dostęp do portu w Szczecinie, realizowanej przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Nabrzeże Dąbrowieckie, wraz z przystanią dalbową o długości niemalże 289 metrów, zostało wyposażone w najnowocześniejsze technologie do przeładunku chemii płynnej, w tym kompleksowy system infrastruktury technicznej chroniącej środowisko. Nabrzeże przystosowane jest do obsługi statków o maksymalnej długości 170 metrów, szerokości 27,9 metra oraz zanurzeniu 9,7 metra.
Projekt inwestycji "Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego" obejmuje także inne prace, jak przebudowa innych nabrzeży oraz zalądowienie Basenu Noteckiego i budowę Nabrzeża Zamykającego
Zakończenie kryzysu w żegludze do końca 2024 roku?
Rolf Habben Jansen, prezes Hapag-Lloyd, wyraził przekonanie, że kryzys w żegludze spowodowany działaniami jemeńskich bojowników może zostać pokonany do końca 2024 roku. W trakcie panelu dyskusyjnego Habben Jansen podkreślił swoje osobiste oczekiwania, choć nie wskazał konkretnych czynników, które mogą doprowadzić do tego rozwiązania. Kryzys ten, uważany za najpoważniejszy od dekad, ma miejsce od listopada ubiegłego roku i jest efektem ataków bojowników Huti, wspieranych przez Iran, na statki w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. To skłoniło wiele firm do unikania trasy przez Kanał Sueski, co spowodowało znaczące zmiany w trasach żeglugowych i wzrost kosztów transportu morskiego.
Jednym z czynników, które mogą doprowadzić do zakończenia kryzysu, jest wzmocnienie działań międzynarodowej koalicji, przerwanie przemytu broni do Jemenu oraz zwiększenie zaangażowania państw w regionie, takich jak Arabia Saudyjska i Egipt, w celu wymuszenia przerwania działań przez Huti.
Sukces Portu Gdańsk: Awans w rankingu europejskich portów morskich
Pod koniec 2023 roku Port Gdańsk awansował na 9. miejsce w rankingu największych portów europejskich i na 7. wśród portów państw Unii Europejskiej, wyprzedzając takie porty jak Marsylia, Walencja i Amsterdam. Wszystkie porty z pierwszej dziesiątki zanotowały spadki przeładunków, z wyjątkiem Portu Gdańsk i Noworosyjska nad Morzem Czarnym. Świadczy to o stabilności i dynamicznym rozwoju gdańskiego portu, który konsekwentnie zyskuje na znaczeniu w europejskim sektorze transportu morskiego.
Pierwszą trójkę w Europie zajmują Rotterdam, Antwerpia-Burgia i Noworosyjsk. W ubiegłym roku Port Gdańsk odnotował wzrost przeładunku o ponad 12,7 miliona ton w porównaniu do 2022 roku, osiągając blisko 81 milionów ton, przede wszystkim dzięki zwiększeniu transportu towarów rolnych i paliw.
https://biznes.trojmiasto.pl/Port-Gdansk-w-pierwszej-dziesiatce-n187974.html
Prognozy normalizacji żeglugi do 2025 roku
Zarząd Kanału Panamskiego zakłada, że normalizacja żeglugi na Kanale Panamskim może nastąpić do 2025 roku, pod warunkiem sprzyjającej pogody. W związku z końcem pory suchej w Ameryce Środkowej, oczekuje się poprawy poziomu wody, co umożliwi zwiększenie liczby statków przemieszczających się przez kanał. Przez ostatni czas susza wpłynęła na ograniczenie ruchu przez kanał, co skutkowało zmniejszeniem liczby dostępnych tranzytów i podwyższeniem opłat za priorytety. Spadek tranzytów skłonił niektórych armatorów do szukania alternatywnych tras, co mogło wpłynąć na wydłużenie czasu oczekiwania na dostawy i wzrost cen transportu.
Zarząd podkreśla, że liczba statków oczekujących na przepłynięcie przez kanał nie jest znacząco większa niż dostępne sloty, a obecne ograniczenia w transporcie będą stopniowo łagodzone, jeśli prognozy pogody się sprawdzą. Planowana normalizacja będzie zależna od opadów deszczu, a wszelkie zmiany w ograniczeniach będą uzależnione od prognoz meteorologicznych.. W ramach długoterminowych rozwiązań, wdrażane są projekty mające na celu poprawę gospodarki wodnej, ale ich skuteczność będzie zależała od zgody rządu Panamy i sprzyjających warunków pogodowych.
Porty morskie w Polsce: potencjał dochodowy i rozwój infrastruktury
Porty morskie w Polsce, takie jak Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście, wygenerowały w 2023 roku łącznie 9,92 mld zł przychodu dla Skarbu Państwa z tytułu VAT, cła i akcyzy. Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz koncepcja Trójportu mają potencjał zwiększenia tych dochodów. Analizując wpływy do Skarbu Państwa z najważniejszych polskich terminali przeładunkowych, Polski Instytut Transportu Drogowego zauważył, że terminale te generują istotne przychody ze względu na swoje strategiczne położenie i rozwiniętą infrastrukturę.
Jednak aby Polska stała się ważnym hubem przeładunkowym, konieczne jest rozwinięcie infrastruktury łączącej te terminale oraz poprawa obsługi portowej i procesów celno-administracyjnych. Istotnym elementem jest także integracja cyfrowa i rozwój usług transportowych i magazynowych.
Warto zauważyć, że koncepcja Trójportu skupia się głównie na portach Trójmiasta, pomijając port Szczecin-Świnoujście. Jednakże inwestycje infrastrukturalne w Szczecinie-Świnoujściu, takie jak nowy tor podejściowy czy rozbudowana siatka połączeń, mogą przyczynić się do wzmocnienia integracji tego portu z resztą kraju.