09.01.2025
Portowe ciekawostki w grudniu
Grudzień 2024 roku obfitował w ważne wydarzenia w branży morskiej i logistycznej, które miały wpływ na globalny handel, technologie oraz zrównoważony rozwój. W tym subiektywnym podsumowaniu pragniemy przedstawić najważniejsze z nich, które wyróżniły się na tle pozostałych. Wśród tematów znalazły się zarówno rekordowe osiągnięcia, jak i wyzwania, z jakimi borykają się kluczowe porty i kanały morskie. Omówimy m.in. sukces Portu w Szanghaju, który jako pierwszy przekroczył granicę 50 mln TEU, a także innowacyjne inicjatywy takie jak elektryfikacja nabrzeży w Porcie w Kłajpedzie czy historyczny pierwszy transport intermodalny w Polsce. Zajmiemy się również trudnościami, które spotkały Kanał Sueski oraz Kanał Panamski, które pomimo trudnych okoliczności odnotowały imponujące przychody. Wreszcie, przyjrzymy się rosnącemu wpływowi automatyzacji w portach i jej konsekwencjom dla zatrudnienia w branży. Zapraszam do lektury, która pozwala na spojrzenie na ostatni miesiąc roku z perspektywy kluczowych wydarzeń i trendów w logistyce morskiej.
Port w Szanghaju przekracza 50 mln TEU i utrzymuje pozycję lidera światowego handlu
Port w Szanghaju po raz 15. z rzędu został najruchliwszym portem kontenerowym świata, jako pierwszy przekraczając w 2024 roku granicę 50 mln TEU. Shanghai International Port przypisuje tegoroczny wzrost zwiększonemu eksportowi oraz dynamicznemu rozwojowi przeładunków statek-statek, które wzrosły o 60%. Kluczową rolę w poprawie wydajności odgrywa zautomatyzowany terminal Yangshan IV, uruchomiony w 2017 roku – zwiększył wydajność o 30%, zmniejszając zapotrzebowanie na siłę roboczą o 70%. Port obsługuje około 350 tras międzynarodowych do ponad 200 krajów, a dzienna wartość przepływu towarów przez Shanghai Customs wynosi 29,8 miliarda juanów (około 4 miliardy dolarów). Yangshan IV przyczynił się już wcześniej do przekroczenia progu 40 mln TEU, a wdrożenie nowoczesnych technologii wspiera dalszy rozwój. Port w Szanghaju niezmiennie odgrywa kluczową rolę jako jeden z najważniejszych węzłów światowego handlu morskiego, wyznaczając nowe standardy efektywności i innowacyjności w branży.
Port w Kłajpedzie realizuje projekt elektryfikacji nabrzeży
Port w Kłajpedzie przygotowuje się do wdrożenia infrastruktury umożliwiającej zasilanie statków energią elektryczną z lądu. Projekt elektryfikacji nabrzeży, częściowo finansowany z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF), ma wartość 11 mln euro, z czego 8,6 mln euro będzie pochodzić ze środków unijnych. Pierwsze cztery stacje elektryczne będą obsługiwać promy DFDS Seaways i TT-Line, a ich uruchomienie planowane jest na 2026 rok. W dalszych etapach zasilanie elektryczne obejmie nabrzeża dla kontenerowców, statków wycieczkowych oraz floty portowej. Zgodnie z założeniami projekt ma zostać ukończony do 2028 roku. Elektryfikacja przyczyni się do znacznego ograniczenia emisji CO2 i innych zanieczyszczeń, zmniejszając zależność od oleju napędowego. Port zamierza również kupować energię ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr i słońce, wpisując się w ambitną politykę zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Pierwszy Transport Intermodalny w Terminalu Promowym w Świnoujściu
Terminal Promowy w Świnoujściu stał się miejscem historycznego wydarzenia w polskiej logistyce, obsługując pierwszy transport intermodalny łączący transport drogowy, kolejowy i morski. Transport intermodalny pozwala na przewóz ładunków w jednej jednostce bez konieczności przeładunku, co zwiększa efektywność, obniża koszty i zmniejsza emisję CO₂ aż o 76%. Operacja obejmowała dostarczenie naczep drogą lądową do terminalu, transport koleją na Śląsk, powrót do portu oraz podróż morską do Szwecji i Danii. To rozwiązanie to odpowiedź na wyzwania nowoczesnej logistyki, promujące zrównoważony rozwój, mniejsze zanieczyszczenie i lepsze warunki życia. Projekt był możliwy dzięki współpracy Galan Logistics z Freightliner PL i innowacyjnej wizji całego zespołu. Wydarzenie wskazuje kierunek rozwoju transportu w regionie Morza Bałtyckiego, otwierając nowe perspektywy dla branży logistycznej w Polsce i Europie.
Straty finansowe Kanału Sueskiego
Kryzys na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej, wywołany atakami bojowników Huti, ma poważne konsekwencje dla międzynarodowej żeglugi, w tym Kanału Sueskiego. Z tego powodu, ruch morski spadł o 40-50%, a Egipt stracił miliardy dolarów z tytułu zmniejszonego przepływu statków. Firmy, takie jak Maersk, ONE i OOCL, zamiast korzystać z Kanału, wybrały dłuższą trasę przez Przylądek Dobrej Nadziei, co wydłużyło czas transportu i zwiększyło emisję CO2. Z kolei emisje z żeglugi dalekomorskiej wzrosły o 41 mln ton. Mimo współpracy z Międzynarodową Organizacją Morską, największe firmy wciąż nie wróciły do korzystania z Kanału, choć liczba ataków Huti spadła. Międzynarodowa koalicja, w tym operacja EUNAVFOR Aspides, zapewnia eskortę statkom, jednak konflikt w regionie nie został jeszcze rozwiązany.
Rekordowe przychody Kanału Panamskiego
Agencja zarządzająca Kanałem Panamskim ogłosiła, że w ostatnim roku podatkowym, zakończonym 30 września, osiągnęła rekordowe przychody wynoszące 4,986 miliarda dolarów. Mimo wyzwań, takich jak susza, która ograniczyła liczbę statków przepływających przez kanał, udało się wygenerować wysokie zyski. Przychody w dużej mierze pochodzą z opłat za przepływające jednostki. Z powodu obniżenia poziomu wody liczba rejsów spadła o 20% w porównaniu do poprzedniego roku, osiągając 11 240. Susza opóźniła niektóre rejsy, a część statków szukało alternatywnych tras, co zwiększyło koszty transportu. Ograniczenia wprowadzone z powodu suszy zostały jednak zniesione, gdy w końcu nadeszły deszcze, które podniosły poziom wody w Kanale Panamskim, umożliwiając przywrócenie normalnego przepływu statków.
Automatyzacja portów: korzyści, wyzwania i wpływ na zatrudnienie
Automatyzacja portów, która stała się kluczowym tematem negocjacji Międzynarodowego Stowarzyszenia Marynarzy Morskich (ILA) z operatorami terminali, przynosi różne efekty. Choć jej celem jest poprawa wydajności, redukcja kosztów i sprostanie rosnącym wymaganiom związanym z obsługą większych statków, nie zawsze prowadzi do zmniejszenia liczby miejsc pracy. Przykładem są Chiny i Holandia, gdzie wykorzystywane są automatyczne pojazdy i dźwigi. Jednak w USA tylko kilka terminali jest w pełni zautomatyzowanych.
Automatyzacja wymaga czasu, inwestycji w systemy informatyczne i pełnej integracji z portowym Internetem Rzeczy (IIoT), co nie zawsze jest łatwe. Napotykają one na trudności, zwłaszcza w niekorzystnych warunkach pogodowych, takich jak mgła czy deszcz, które mogą utrudniać pracę czujników i kamer.
Ponadto, wydłużenie godzin pracy portów nie zawsze przekłada się na większą efektywność, ponieważ bywa, że ciężarówki czasami nie przyjeżdżają zgodnie z planem. Choć automatyzacja zmienia strukturę zatrudnienia to niekoniecznie prowadzi do zmniejszenia liczby pracowników
https://intermodalnews.pl/2024/12/18/automatyzacja-portow-opcja-czy-wyrok/
Kanał Stambulski: nowa droga morska łącząca Wschód z Zachodem
Kanał Stambulski, ma szansę stać się jednym z kluczowych elementów globalnego transportu morskiego. Ten ambitny projekt, łączący Morze Marmara z Morzem Czarnym, odciąży cieśninę Bosfor, zwiększy przepustowość tras morskich i usprawnieni międzynarodowy handel. Dzięki nowoczesnym mostom i infrastrukturze komunikacyjnej, Stambuł zyska jeszcze większą rolę jako strategiczne centrum łączące Wschód z Zachodem.
Choć projekt wiąże się z obawami o wpływ na środowisko i miejską infrastrukturę, jego realizacja otworzy nowe możliwości gospodarcze, stworzy miejsca pracy i wzmocni rolę Turcji na światowej scenie logistycznej. Kanał Stambulski może stać się europejskim odpowiednikiem Kanału Sueskiego, przekształcając Stambuł w globalny hub transportowy.