28.12.2023
Portowe ciekawostki w grudniu
Jest kontenerowiec „Gdynia”, będzie „Gdańsk Ekspress”
Na początku grudnia gdański port odwiedził nowy kontenerowiec armatora z Hongkongu OOCL, któremu nadano imię „Gdynia”. Kolos ma prawie 400 m długości, 61,30 m szerokości, a jego ładowność to 24 188 TEU. Okazuje się, że również Gdańsk będzie miał swój megakontenerowiec. „Gdansk Ekspress” – takie imię otrzyma jednostka budowana dla niemieckiego operatora Hapag-Lloyd w koreańskiej stoczni. Będzie gotowa w 2024 roku. Będzie miała prawie 400 m długości, 61 m szerokości, a jego ładowność to 23 660 TEU. Należy do serii 12 statków zapoczątkowanej przez „Berlin Express”.
Port Gdańsk na 5. miejscu w Unii Europejskiej z 51 proc. wzrostem przeładunków
Na początku grudnia Europejski Urząd Statystyczny (Eurostat) porównał przeładunki w portach europejskich. Port Gdańsk zanotował największe wzrosty. W 2022 r. przeładował o 40 proc. więcej ładunków, niż miało to miejsce w 2021 roku. Wyprzedził tym samym m.in. Bremerhaven, Marsylię i Barcelonę. A po I kwartale br. plasuje się na 5. miejscu w Unii Europejskiej z 51 proc. wzrostem przeładunków. W czołówce największych portów Europy nadal pozostają Rotterdam, Antwerpia-Brugia i Hamburg. Przy czym, w I kwartale br. porty te zanotowały spadki.
Wpływ na wzrosty w Gdańsku miało zwiększenie przeładunków surowców energetycznych, węgla, ropy naftowej i paliw. Z danych za 11 miesięcy br. wynika, że przeładunki węgla w Porcie Gdańsk sięgnęły 12,8 mln ton, zatem w skali roku węgiel będzie na plusie w porównaniu do 2022 r. Największy wzrost zanotowały jednak paliwa płynne. Przeładunki z 23 mln ton wzrosły do 34,4 mln.
Burza w sprawie Terminalu Zbożowego w Gdyni
Dzierżawa portu zbożowego na 30 lat konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, powiązanemu z holenderską Grupą Viterra, wywołała burzę. Politycy, niezależnie od opcji, sprzeciwiają się tej dzierżawie i chcą unieważnienia przetargu. Podkreślają, że terminal musi pozostać polski i musi być w rękach podmiotu z udziałem większościowym Skarbu Państwa.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia wydał ostry komunikat, w którym podkreślił, że wszelkie wezwania do unieważnienia tego postępowania, które pojawiają się w przestrzeni publicznej, są niezwykle szkodliwe i niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
Chińska enklawa w gdyńskim porcie
Teren, na którym w Porcie Morskim Gdynia ulokowana jest chińska firma GCT, to enklawa Chin w Polsce. Wkrótce może jeszcze urosnąć, choć jest to miejsce strategiczne dla transportów NATO.
Do przetargu na budowę portu zewnętrznego w Gdyni stanęły cztery firmy – dwie chińskie, jedna powiązana kapitałowo z Chinami i jedna filipińska, której udziałowcami są Amerykanie. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na połowę lutego 2024 roku. Port zewnętrzny będzie realizował zarówno przeładunki cywilne, jak i wojskowe. Dlatego tak ważna jest dokładna analiza, jakim podmiotom udzielana jest zgoda na prawo dzierżawy czy wykupu terenów i obiektów portowych.
W sierpniu Chińczycy z GCT zarządzający częścią Nabrzeża Bułgarskiego odmówili dostępu do niego okrętowi US Navy "MV Cape Ducato". W ten sposób został zagrożony termin przeładunku sprzętu wojskowego.
https://wiadomosci.wp.pl/male-chiny-w-srodku-gdyni-port-nadal-na-celowniku-pekinu-6969025967041408a
Przebudowa trzech szczecińskich nabrzeży na finiszu
Niedługo zakończą się ostatnie roboty kafarowe na II etapie Nabrzeża Czeskiego. Trwają prace porządkowe. Wykonawca inwestycji, Grupa NDI, przygotowuje się do uzyskania kolejnego pozwolenia na użytkowanie.
Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego to między innymi modernizacja Nabrzeży Czeskiego oraz Słowackiego, a także budowa nowych: Norweskiego, Duńskiego i pola odkładu na wyspie Ostrów Mieleński. Łączna długość wykorzystanych w tej inwestycji rur to ponad 20 kilometrów, a długość ścianek szczelnych aż 40 kilometrów. Ich waga przekracza 5000 ton.
Prace idą zgodnie z planem, a zespół przygotowuje się do uzyskania pozwolenia na użytkowanie Nabrzeża Duńskiego oraz Norweskiego. Roboty powinny zakończyć się w przyszłym roku.
Do Paryża kapitan popłynie przy wsparciu sztucznej inteligencji
HAROPA PORT czyli porty w Hawrze, Rouen i Paryżu wprowadzą zaawansowane układy informatyczne do systemu nawigacji prowadzącego aż do terminali w Paryżu. W ten sposób poprawi się bezpieczeństwo nawigacyjne na podejściach do portów, w samych portach, a szczególnie na Sekwanie.
HAROPA PORT pracuje od niedawna nad programem wprowadzenia innowacji informatycznych wykorzystujących technologie satelitarne oraz 5G. Prace prowadzone są w ramach projektu „inteligentnego kanału nawigacji”, który będzie wykorzystywał najnowsze technologie AI. Celem pierwszoplanowym jest usprawnienie nawigacji na Sekwanie i przygotowanie do żeglugi w niedalekiej przyszłości.