08.09.2023
Od zamówienia do dostarczenia - jak przebiega cały proces
Sprawdzenie wiarygodności
Decydując się na import towarów z krajów trzecich należy sprawdzić wiarygodność sprzedającego. Podstawowe elementy kupujący może sprawdzić samodzielnie. W przypadku importu z Chin przede wszystkim powinien poprosić sprzedającego o potwierdzenie posiadania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej, które każda chińska firma musi posiadać. Następnie należy zweryfikować prawdziwość licencji, sprawdzić czy istnieje numer kontaktowy, który podał sprzedający oraz czy adres fabryki nie jest podejrzany. Prawdziwość licencji może potwierdzić agent z portu załadunku. Numer kontaktowy skontrolujemy korzystając z oficjalnych żółtych stron, czyli książek telefonicznych w wersji online, gdzie znajduje się wykaz numerów i przypisanych do nich adresów. Natomiast adres podany przez sprzedającego sprawdzimy korzystając z Google Maps. Niemal wszystkie kraje mają systemy, w których prowadzony jest rejestr działalności gospodarczych. W zależności od kraju pochodzenia sprzedawca może posiadać różne dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej.
Umowa handlowa
Po weryfikacji sprzedającego zawierana jest umowa handlowa, która obejmuje przedmiot sprzedaży, jego wartość, warunki płatności oraz warunki dostawy do miejsca przeznaczenia. Ważne jest, aby przed organizacją transportu strony ustaliły, kto odpowiada za jaki zakres transportu. Przed podjęciem decyzji warto, by kupujący sprawdził, które warunki Incoterms będą dla niego najkorzystniejsze. Można przyjąć, że dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy handlowej jest wystawienie przez sprzedającego faktury handlowej i zaakceptowanie jej warunków przez kupującego.
Planowanie „podróży” i konsolidacja ładunku
Dalszymi etapami transportu zajmuje się spedytor oraz agent w porcie załadunku. Po zawarciu umowy handlowej i wyborze warunków Incoterms zostaje złożone zlecenie u spedytora. Wówczas agent w porcie załadunku kontaktuje się ze sprzedającym, aby ustalić termin gotowości towaru, planowaną datę dostawy do magazynu konsolidacyjnego oraz planowaną datę wypłynięcia. Gdy ładunek dotrze do magazynu konsolidacyjnego przeprowadzana jest eksportowa odprawa celna. Agent planuje załadunek kontenera zbiorczego, ustala, które przesyłki mogą zostać załadowane do jednej konsoli i jak powinny być względem siebie – bezpiecznie – ułożone. Po dostarczeniu wszystkich ładunków, agent pakuje je do kontenera, zabezpieczając przesyłki przed uszkodzeniem oraz dostarcza zaplombowany kontener do portu.
W porcie i na statku
Po dostarczeniu kontenera do portu znajduje się on w gestii armatora, oznacza to to, że nie ma już możliwości cofnięcia wysyłki towaru. Armator odpowiada za załadunek na statek, jednak ma on prawo to tak zwanego zrolowania kontenera, czyli przesunięcia załadunku na kolejny możliwy statek. Prawo morskie mówi, że armator ma prawo do sześciokrotnego zrolowania kontenera. Ani spedytor, ani agent nie mają wpływu na decyzje armatorów.
Gdy kontener zostanie załadowany na statek, armator generuje konosament główny z rzeczywistą datą wypłynięcia. Gdy agent otrzyma konosament od armatora, wystawia konosamenty na poszczególne przesyłki znajdujące się w danym kontenerze. Po wypłynięciu kontenera z portu wyjścia spedytor ubezpiecza towar na życzenie klienta. Ładunek można ubezpieczyć najpóźniej 4 tygodnie od daty wyjścia. W czasie podróży morskiej spedytor kompletuje dokumenty do poszczególnych przesyłek, aby w momencie, gdy towar dopłynie do portu docelowego, jak najszybciej zorganizować dalsze etapy transportu. Statek zwykle nie dopływa zgodnie z początkowym planem. Według statystyk obecnie co czwarty statek jest opóźniony.
Po dopłynięciu statku do portu przeznaczenia i wygenerowaniu przez port DSKi (Deklaracji Czasowego Składowania) statku możliwe jest planowanie podjęcia kontenera z portu. Należy jednak pamiętać, że wyładunek kontenerów ze statku może zająć nawet trzy dni. W przypadku niekorzystnej pogody lub większego natłoku prac w porcie czas zdjęcia kontenera ze statku może się wydłużyć.
Sprawy celne
Gdy kontener zostanie wyładowany ze statku i spedytor posiada komplet wymaganych dokumentów do wszystkich przesyłek z kontenera, agencja celna może zgłosić kontener do odprawy przekazowej pozwalającej przewieźć kontener z portu na magazyn wyładunku. Gdy mamy już przekaz celny i dostępne okienko na podjęcie w porcie, kontener może zostać przewieziony do magazynu czasowego składowania, na którym przesyłki zostaną posortowane i przeliczone. Po stwierdzeniu zgodności ilości z konosamentem głównym kontenera generowana jest skrócona deklaracja czasowego składowania.
Po złożeniu towaru na magazynie oraz gdy agencja celna posiada komplet niezbędnych dokumentów. przesyłki zostają zgłoszone do odprawy celnej. Do odprawy wymagane są przede wszystkim: faktura handlowa, lista pakowa, tłumaczenie faktury oraz oryginał konosamentu lub zwolnienie telex. Po zgłoszeniu urząd celny ma prawo do kontroli dokumentów oraz do zrewidowania towaru. W przypadku braku uwag ze strony urzędu celnego należy opłacić należności celno-podatkowe. Po uregulowaniu długu celnego towar zostaje zwolniony i jest gotowy do transportu lądowego.
Ostatni etap
Na życzenie klienta organizacją transportu drogowego może zająć się spedytor. Szuka on najkorzystniejszej oferty na rynku transportowym i organizuje podjęcie z magazynu. Po podjęciu towaru z magazynu dostawa organizowana jest zwykle dnia następnego. Jeśli po dostarczeniu towaru do magazynu klienta stwierdzone zostanie uszkodzenie ładunku, odbiorca powinien niezwłocznie zgłosić szkodę do spedytora. Jeśli przesyłka została ubezpieczona na czas transportu i szkoda dokonała się w trakcie jego trwania, zgłaszana jest reklamacja do ubezpieczyciela. Ubezpieczyciel ustala szczegóły zaistnienia szkody, wycenia stratę i podejmuje decyzję o ewentualnej wypłacie odszkodowania.
Podsumowując: od zamówienia do dostarczenia przesyłki drobnicowej może minąć nieco więcej czasu niż w przypadku zamówienia towaru zajmującego cały kontener. Spowodowane to jest wystąpieniem dodatkowych etapów w procesie transportu. Jednak w większości przypadków organizacja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Zapraszamy do skorzystania z serwisu drobnicowego LCL CHG. Oferujemy wsparcie na każdym etapie transportu, zapraszamy do kontaktu
Opracowała: Emila Wierzbicka, Spedytor LCL