10.03.2023
Kiedy warto postawić na kolej?
Według danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego w 2021 r. w stosunku do 2020 r. zwiększył się przewóz ładunków w komunikacji międzynarodowej. Koleją przetransportowano 86,2 mln ton ładunków. W porównaniu rok do roku masa przewiezionych towarów wzrosła o 13,2 proc.
W 2021 r. w przewozach międzynarodowych największą przewiezioną masę odnotowano w imporcie – było to prawie 48 mln ton. W imporcie przewieziona masa towarów wzrosła o 10 proc. rok do roku.
W eksporcie przewieziona masa to 30,7 mln ton. W porównaniu do roku 2020 w eksporcie wolumen przewiezionej masy wzrósł o 22,6 proc.
W komunikacji międzynarodowej dominowały przewozy surowców masowych, takich jak koks, brykiety i produkty rafinacji ropy naftowej, rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa oraz węgiel. Duży udział w rynku posiadały ładunki ujęte w grupie „towary nieidentyfikowalne”, przewożone najczęściej z wykorzystaniem kontenerów. W 2021 r., pomimo nadal trwających ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, w porównaniu do 2020 r. udało się osiągnąć wzrost masy w imporcie, eksporcie i tranzycie, a więc na wszystkich płaszczyznach w komunikacji międzynarodowej.
Więcej na ten temat można przeczytać tu:
https://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/19606,Transport-towarow-koleja-w-komunikacji-miedzynarodowej.html
Komentuje Małgorzata Tarkowian
Kierownik Frachtu Kolejowego w C. Hartwig Gdynia
Rosnące wolumeny towarów przewożonych koleją to dobra wiadomość, m.in. w kontekście środowiskowym – więcej towarów przewożonych pociągami oznacza mniejszą liczbę pojazdów ciężarowych na drogach). Również wielu naszych klientów wybiera tę formę transportu.
Przypomnijmy, jakie zalety i dla kogo ma transport koleją.
- Pociągiem można przewieźć prawie wszystkie rodzaje towarów (wyjątek stanowią baterie i inne ładunki, kwalifikowane jako niebezpieczne).
- Nasi klienci cenią sobie zwykle krótszy niż w przypadku drogi morskiej czas transportu. Standardowy czas przejazdu pociągu z Chin do Polski to 14 dni. Transport morski zabiera 33-35 dni. Z transportu kolejowego korzystają więc chętnie klienci, którym opóźniła się gotowość towaru i tym samym przesyłka staje się pilna.
- W kontekście czasu nie do przecenienia jest też regularność połączeń, czyli cotygodniowe wyjazdy z i do głównych terminali w Chinach, np. Xian, Xiamen, Chongqing, Chengdu, Hefei, Yiwu i Zhengzhou.
- Kolej wybierają głównie klienci sprowadzający towary o wysokiej wartości handlowej oraz ci, którym zależy na regularnym sprowadzaniu mniejszych partii towaru (większa rotacja towaru w magazynie, niższe koszty magazynowania).
- Choć transport kolejowy jest droższy niż morski, to zdecydowanie wygrywa ceną z transportem lotniczym. Jest korzystny zwłaszcza w przypadku ciężkich załadunków. Dla klientów istotna jest również długoterminowa stabilność kolejowego cennika.
Warto też pamiętać, że w przypadku transportu kolejowego, w zestawieniu z frachtem morskim, nie ma żadnych różnic proceduralnych odczuwalnych dla klienta – obowiązują takie same dokumenty do odprawy.
Obecnie w transporcie kolejowym z i do Chin wykorzystywana tzw. trasa południowa, czyli Nowym Jedwabnym Szlak (Chiny - Kazachstan - Zachodnia Rosja - Białoruś - Polska - inny kraj europejski). Pomimo obaw klientów związanych z przejazdem pociągów przez Rosję i Białoruś, transport kolejowy tą trasą odbywa się bez zakłóceń i utrudnień ze strony Rosji.