22.12.2021
Czy logistyka jest determinantem konkurencyjności?
Jak powszechnie wiadomo czasy się zmieniają a razem z nimi niektóre oczekiwania klientów. Cały czas poszukiwane są nowoczesne drogi, które będą prowadzić do osiągania sukcesu a co za tym idzie- utrzymywania przewagi konkurencyjnej. Trzeba się wysilić aby nadążyć za wciąż nowymi trendami i oczekiwaniami.
- Wstęp
Obecne czasy wyróżniają się szybkim tempem życia, ciągłym postępem i nastawieniem na rozwój.
Wiele przedsiębiorstw stara się zwiększać swoją konkurencyjność na rynku poszukując innowacyjnych rozwiązań, które mogłyby poprawić atrakcyjność firmy czy przyciągnąć nowych klientów.
Znaczenie logistyki wciąż wzrasta, jej znaczenie jest szeroko postrzegane, dzięki czemu jest określana w literaturze jako potencjał sukcesu.
Współcześnie postrzegana jest jako determinant, który może być przyczyną wzrostu efektywności działań firmy, i jej konkurencyjności na rynku. Wszystko zależy od tego jakie firma ma podejście do zmieniającej się sytuacji, czy jest na tyle otwarta i elastyczna aby łatwo zaadoptować się do nowych warunków.
- Nowoczesne drogi do osiągania celów w logistyce:
Dziś logistyka jest najczęściej wysoko zintegrowanym procesem, w skład którego wchodzą różne dziedziny nauki i nowoczesne technologie. Dzięki niej można odkryć niebywale przydatne sposoby kontroli nawet najbardziej skomplikowanych procesów w przedsiębiorstwie.
Dwiema najpopularniejszymi logistykami, które mogą zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa są logistyka kreatywna oraz inteligentna, które wykorzystują do tego różnego rodzaju nowoczesne rozwiązania.
Kreatywna logistyka:
Jej zadaniem jest niekonwencjonalne podejście do zarządzania procesami logistycznymi. Jest pojęciem, które odpowiada za nowoczesne podejście do zarządzania, wykorzystując przy tym możliwości, które są w stanie doskonalić procesy logistyczne a także wpływać na ich funkcjonowanie.
W głównej mierze ma umożliwiać wzrost efektywności procesów tworzenia i realizacji wartości dodanej, która jest postrzegana jako jedna z najbardziej istotnych kategorii jeśli oceniamy wydajność i efektywność przedsiębiorstw.
Jako cel kreatywnej logistyki można wskazać „uzasadniony ekonomicznie proces przepływu surowców, produktów i usług”. Pamiętając o niezbędnej informacji od powstania danego dobra, do ostatecznej jego konsumpcji w celu oceny zadowolenia i spełnienia wymagań klienta.
Inteligentna logistyka:
Jest pojęciem, które ma wiele znaczeń. Ogólnie zaczyna się od nauki przewidywania ruchów w obrębie łańcuchów logistycznych. Wiedzę tę poszerza się przez poznawanie wymagań klientów i dopasowaniu do nich posiadanych zasobów lub próby nabycia nowych. Wyróżnia ją zastosowanie innowacji i pionierskie podejście w ich zastosowaniu na szeroką skalę.
W tym rodzaju logistyki chodzi o umiejętność wyprzedzania potrzeb klienta i jego decyzji.
Największe znaczenie ma tu również oprogramowanie software, które ma za zadanie zautomatyzować przebieg pracy, oszczędzić energię a także zintegrować wszystkie systemy w przedsiębiorstwie czy dotrzeć do klientów.
- Koncepcje logistyczne:
Firmy chcąc zwiększyć wspomnianą wcześniej przewagę na rynku wykorzystują w swoich działaniach również koncepcje, które są związane z logistycznym potencjałem.
Należą do nich:
- Koncepcja dynamicznych zdolności, która odwołuje się do specyficznych, rutynowych działań organizacyjnych, które pozwalają np. firmom adaptować się szybciej i dokładniej do wszelkich zmian.
- Koncepcja zasobowa, która zakłada, że istotą przedsiębiorstwa są ludzie, ich wiedza i potencjał technologiczny. Podmioty te mają cechy, które odróżniają ich od konkurencji.
- Koncepcja zarządzania oparta na wiedzy- według encyklopedii zarządzania jest postrzegana przez współczesne przedsiębiorstwa jako jeden z elementów budowania przewagi konkurencyjnej. Dotychczas stosowane metody i strategie zdobywania przewagi konkurencyjnej takie jak wprowadzanie nowych produktów i ciągłe doskonalenie procesów stają się coraz mniej skuteczne, ponieważ produkty i procesy są łatwe do kopiowania i dostosowania do potrzeb konkurencyjnych przedsiębiorstw.
- Koncepcja zarządzania oparta na kompetencjach skoncentrowana jest między innymi na analizowaniu potrzeb, przyporządkowaniu kompetencji odpowiednim stanowiskom czy zachęcania ludzi do zdobywania nowych kompetencji. Cele, które realizuje to przede wszystkim zagwarantowanie odpowiednich zasobów kompetencji, zwiększenie poziomu satysfakcji pracowników oraz ich pozycji na rynku, przygotowywanie ludzi do ewentualnych zmian, wykorzystywanie silnych stron kadry menadżerskiej- co wpływa na funkcjonowanie organizacji.
- Orientacje logistyczne:
Dodatkowym działaniem należącym do strategii przedsiębiorstwa jest wdrożenie właściwie dobranej do firmy orientacji. Ma ona za zadanie wyznaczyć kierunki w których firma będzie się rozwijać, oraz pokazać sposób wykorzystania jej potencjału.
Wyróżniamy trzy orientacje:
- Orientacja rynkowa, to nic innego jak sposób działania przedsiębiorstwa. Polega na podejmowaniu odpowiednich działań, które pozwolą na zrozumienie potrzeb klientów, oraz zaspokojeniu ich.
- Organizacja na procesy zakłada, że istotą podejścia procesowego jest postrzeganie działań przedsiębiorstwa przez pryzmat realizowanych w nim całościowych procesów.
- Orientacja na łańcuch dostaw (inaczej orientacja informacyjna lub orientacja na kanały rynkowe) to skoncentrowanie się na dążeniu do wykorzystania w logistyce potencjałów wszystkich ogniw, które ten łańcuch tworzą.
1. https://logistykanalogike.wordpress.com/2019/04/03/logistyka-jako-determinant-konkurencyjnosci/
2. https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/90861-inteligentna-i-kreatywna-logistyka-determinanta-przewagi-konkurencyjnej-przedsiebiorstw
3. https://mfiles.pl/pl/index.php/Zarz%C4%85dzanie_wiedz%C4%85
4. https://mfiles.pl/pl/index.php/Zarz%C4%85dzanie_kompetencjami