03.07.2025
Portowe ciekawostki w czerwcu 2025
Strategiczne wdrożenia zielonej logistyki
Miasta Umeå w Szwecji oraz Kowno na Litwie stają się liderami zrównoważonego transportu wodnego dzięki innowacjom wdrażanym w ramach projektu Blue Supply Chains. Obie lokalizacje realizują ambitne strategie na rzecz dekarbonizacji logistyki i żeglugi śródlądowej, wyznaczając standardy dla innych regionów Europy.
W Umeå kluczową rolę odegra produkcja zielonego wodoru i e-metanolu. Miasto, wykorzystując odnawialne źródła energii, biogeniczny CO₂ oraz istniejącą infrastrukturę przemysłową i portową, planuje uruchomienie instalacji zdolnej do produkcji 110 000 ton e-metanolu rocznie. To krok w kierunku realizacji celu neutralności klimatycznej do 2040 roku.
Z kolei Litwa stawia na pełną elektryfikację żeglugi śródlądowej na rzece Niemen. Trwają intensywne inwestycje w elektryczne barki oraz rozwój sieci hubów ładowania. Efektem będzie znaczące ograniczenie ruchu ciężarowego i redukcja emisji CO₂. Celem Litwy jest osiągnięcie zeroemisyjnej floty śródlądowej do 2030 roku.
Oba projekty pokazują, że rozwój infrastruktury, lokalne partnerstwa i dopasowanie do unijnych regulacji są kluczowe dla przyszłości bezemisyjnego transportu.
Szwecja i Litwa na drodze do żeglugi bezemisyjnej - GospodarkaMorska.pl
Spadki przeładunków na zachodnim wybrzeżu USA
W maju 2025 r. porty Long Beach i Los Angeles odnotowały spadek przeładunków. W Long Beach obsłużono 639 160 TEU przy czym import spadł o 13,4%, a eksport o 18,6%. Wzrosła jedynie liczba pustych kontenerów. Port Los Angeles osiągnął wynik 716 619 TEU, a maj był tam najsłabszym miesiącem od ponad dwóch lat.
Mimo bieżących trudności, zarządy obu portów przewidują sezonowe ożywienie importu w okresie letnim, szczególnie w związku z przygotowaniami do sezonu szkolnego oraz zbliżającego się szczytu zimowego. Tymczasowa redukcja ceł (z 145% do 30%, zawieszonych do sierpnia) już pobudziła handel.
Według Global Port Tracker, aktywność wzrośnie latem, lecz jesienią nastąpi gwałtowne osłabienie: we wrześniu import ma spaść o 21,8%, a w październiku o 19,8%
Spadki przeładunków w amerykańskich portach - GospodarkaMorska.pl
Northland Power rozwija strategię offshore w Polsce
Podczas 20. konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej, przedstawiciele Northland Power potwierdzili zamiar dalszego rozwijania projektów offshore w Polsce. Jak zaznaczyła Jennifer Snowball, wiceprezes ds. globalnego rozwoju offshore, firma docenia przejrzystość polskiego procesu aukcyjnego i widzi potencjał w zwiększeniu odporności sieci energetycznych w regionie Morza Bałtyckiego.
Northland Power działa na rynku energii odnawialnej od blisko 40 lat, rozwijając technologie solarne, wiatrowe (onshore i offshore) oraz magazynowanie energii. W Polsce firma działa od pięciu lat i odgrywa kluczową rolę w transformacji energetycznej kraju. Wspólnie z Orlenem realizuje projekt Baltic Power – pierwszą wielkoskalową farmę wiatrową na Morzu Bałtyckim o planowanej mocy 1,2 GW. Firma zapowiada dalsze partnerstwa i inwestycje w regionie.
Nortland Power: polski rynek offshore jest wyjątkowo atrakcyjny - GospodarkaMorska.pl
Polskie porty morskie w obliczu nowych wyzwań ryzyka i bezpieczeństwa
Polskie porty morskie przechodzą obecnie głęboką transformację. Rosnące wolumeny przeładunków oraz potrzeba obsługi coraz większych jednostek wymuszają rozbudowę infrastruktury, w tym terminali i torów wodnych. Z kolei rosnąca presja na ochronę klimatu i spełnianie norm unijnych, powoduje konieczność inwestycji w technologie ograniczające emisję CO2 i innych zanieczyszczeń.
Rosnące napięcia międzynarodowe dodatkowo wpływają na profil ryzyka, wymuszając większą niezawodność i redundancję w systemach portowych. Jednocześnie większość firm ubezpieczeniowych nadal nie dostrzega złożoności portów, często postrzegając je jedynie jako operatorów nieruchomości, co może prowadzić do niedoszacowania ryzyka.
Zarządzanie ryzykiem w tak złożonym środowisku wymaga ścisłej współpracy między działami planowania, inwestycji, bezpieczeństwa oraz utrzymania technicznego. Mapowanie zasobów i analiza ich krytyczności umożliwia budowanie scenariuszy ryzyka i podejmowanie decyzji o inwestycjach w redundancję i zabezpieczenia. Tylko takie podejście pozwoli polskim portom na bezpieczny rozwój i skuteczną adaptację do zmieniających się realiów.
Porty na archipelagu zagrożeń. Nowe podejście do zarządzania ryzykiem - GospodarkaMorska.pl
Porty północnej Europy zmagają się z opóźnieniami
Kluczowe porty kontenerowe północnej Europy, takie jak Rotterdam, Antwerpia, Hamburg i Bremerhaven, borykają się z poważnymi opóźnieniami, które mogą utrzymywać się do sierpnia 2025 roku. Problemy spowodowane są m.in. strajkami, remontami linii kolejowych, niskim poziomem wód śródlądowych oraz zmianami w sojuszach żeglugowych.
W Antwerpii statki czekają średnio 44 godziny, co stanowi 37% wzrost w porównaniu z marcem. W Rotterdamie mniejsze jednostki oczekują nawet do 76 godzin. Przepustowość terminali jest niemal wyczerpana, a zapowiedziany strajk w belgijskich kolejach może pogorszyć sytuację.
Kryzys ma wpływ na globalne łańcuchy dostaw, zwłaszcza w kontekście napięć geopolitycznych i wojny handlowej USA-Chiny. Specjaliści ostrzegają, że skutki będą odczuwalne także w Azji i Ameryce Północnej, w szczegulności podczas szczytu sezonu żeglugowego.
Port Kłajpeda wyprzedza regulacje UE dzięki raportowi zrównoważonego rozwoju
23 czerwca Zarząd Portu Kłajpeda ogłosił publikację raportu zrównoważonego rozwoju, przygotowanego zgodnie z nowymi, jeszcze nieobowiązkowymi wymogami Unii Europejskiej. Dokument ma wspierać transformację największego litewskiego portu, określanego jako „okno na świat” Litwy i odzwierciedla zaangażowanie portu we wdrażanie ekologicznych rozwiązań, które wpisują się w strategię ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności.
Dyrektywa CSRD, na podstawie której opracowano dokument, zobowiązuje duże i średnie przedsiębiorstwa do szczegółowego raportowania wpływu swojej działalności na środowisko i społeczeństwo. Choć sporządzania takich raportów w UE zacznie obowiązywać od 2026 roku, port postanowił wyprzedzić wymagania i przygotować dokument już teraz.
W raporcie podkreślono plany zwiększania wykorzystania zielonej energii, redukcji emisji CO2 oraz inwestycje w nowoczesną infrastrukturę, taką jak hybrydowe łodzie pilotażowe i stacja ładowania samochodów elektrycznych. Powstaje również pierwszy w kraju ośrodek produkcji zielonego wodoru. Działania te mają na celu nie tylko ochronę środowiska, ale także zwiększenie konkurencyjności portu i poprawę jakości życia mieszkańców miasta i regionu.
Port w Kłajpedzie na drodze zrównoważonego rozwoju. Przygotowano plan działania - GospodarkaMorska.p
Strategiczne porozumienie portów morskich Polski
Cztery kluczowe polskie porty: Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście podpisały Porozumienie o Współpracy, które ma wzmocnić ich pozycję w europejskim i światowym systemie transportowym. Celem jest wspólne działanie na rzecz konkurencyjności, bezpieczeństwa, nowoczesnej infrastruktury oraz technologii.
Wiceminister Arkadiusz Marchewka podkreślił, że współpraca nie wyklucza zdrowej konkurencji, lecz wzmacnia polski głos na arenie międzynarodowej. Porty skupią się na modernizacji infrastruktury, cyfryzacji oraz transformacji energetycznej, rozwijając m.in. systemy zarządzania ruchem i odnawialne źródła energii. Wspólnie będą reprezentować swoje interesy wobec władz krajowych i unijnych, by zdobywać finansowanie i wdrażać innowacje. Kluczowe znaczenie ma modernizacja połączeń transportowych i rozwój odnawialnych źródeł energii.
Sygnatariusze deklarują działania na rzecz budowy nowoczesnych, ekologicznych i zintegrowanych portów, które będą filarem polskiej gospodarki i bezpieczeństwa.
Strategiczne porozumienie polskich portów morskich | PortalMorski.pl