04.09.2024
Portowe ciekawostki w sierpniu
Globalna fala strajków w portach
Fala strajków przetacza się przez porty na całym świecie, wpływając na globalne łańcuchy dostaw. W Niemczech związek zawodowy ver.di odrzucił propozycje układu zbiorowego, co zwiększa ryzyko strajków, zwłaszcza w Hamburgu. W Indiach zapowiedziano ogólnokrajowy protest obejmujący sektor portowy, gdzie negocjacje trwają już od trzech lat. W Australii pracownicy portu we Fremantle zawiesili pracę na 48 godzin, chociaż kolejne przestoje zostały tymczasowo odwołane. Z kolei na wschodnim wybrzeżu USA trwa konflikt dotyczący automatyzacji portów, który może wywołać poważne zakłócenia, jeśli nie dojdzie do porozumienia przed 30 września.
Wydarzenia te pokazują, jak krucha może być stabilność globalnych łańcuchów dostaw w obliczu sporów pracowniczych, przypominając jednocześnie o kluczowej roli dialogu społecznego w utrzymaniu płynności międzynarodowego handlu.
https://intermodalnews.pl/2024/08/29/fala-strajkow-przetacza-sie-przez-porty-swiata/
Globalne terminale kontenerowe: wzrost mocy i nowe inwestycje w obliczu zmieniającego się rynku
W 2023 roku globalni operatorzy terminali kontenerowych zanotowali wzrost zdolności przeładunkowej o 2,3%, co przewyższa ogólny wzrost w sektorze portowym. PSA International, lider rynku, osiągnął potencjał przeładunku 62,6 mln TEU, a siedem największych opetartorów, w tym China Merchants Ports i APM Terminals, obsługuje ponad 40% światowych kontenerów. Pomimo wyzwań gospodarczych i geopolitycznych, wzrost inwestycji w nowe projekty podkreśla optymizm na przyszłość. Drewry przewiduje, że do 2026 roku globalne moce przeładunkowe osiągną 1,38 miliarda TEU. Choć przyszłość popytu na przewozy jest niepewna, rosnące zaangażowanie w rozwój nowych terminali wskazuje na długoterminowe zaufanie do rozwoju rynku kontenerowego.
Logistyczna rewolucja na Pomorzu Zachodnim
Pomorze Zachodnie staje się centrum logistycznej rewolucji dzięki modernizacji magistrali nadodrzańskiej oraz ambitnym inwestycjom w porty Szczecin i Świnoujście. Kluczowe projekty obejmują unowocześnienie linii kolejowej nr 273, oraz pogłębianie basenów portowych. Budowa drogi S3 oraz nowego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wzmocni regionalne połączenia transportowe. Modernizacja drogi wodnej Berlin-Szczecin oraz rozwój morskiej energetyki wiatrowej to kolejne kroki ku integracji z europejską siecią transportową. Zbliżająca się konferencja Intermodal in Poland North – South będzie okazją do zaprezentowania wizji rozwoju portów i współpracy z innymi portami. Inwestycje te niewątpliwie umocnią pozycję Pomorza Zachodniego na europejskiej mapie logistyki, a także przyczynią się do jego długofalowego rozwoju, przekształcając region w istotny węzeł transportowy.
Historyczny projekt w Kambodży
Premier Kambodży, Hun Manet, rozpoczął budowę kanału Funan Techo, projektu współfinansowanego przez Chiny o wartości 1,7 miliarda USD. Kambodża sfinansuje pierwsze 21 kilometrów kanału, natomiast reszta trasy zostanie opłacona przez Chiny, co oznacza, że przez pewien czas strona chińska będzie sprawować nad nim kontrolę i czerpać z niego korzyści. Kanał, który ma zostać ukończony za cztery lata, połączy rzekę Mekong z Zatoką Tajlandzką. Władze Kambodży liczą, że 180-kilometrowa droga wodna obniży koszty transportu towarów do portu w Sihanoukville oraz zmniejszy zależność od wietnamskich portów.
Budowa budzi jednak obawy, dotyczące zarówno degradacji środowiska, jak i rosnących wpływów Pekinu. Krytycy obawiają się, że kanał może być wykorzystywany przez chińskie okręty wojenne, a także spowodować zmniejszenie przepływu słodkiej wody w dolnym biegu Mekongu, co mogłoby prowadzić do zasolenia delty rzeki. Dodatkowo, Stany Zjednoczone i Wietnam wyrażają zaniepokojenie chińskimi działaniami w regionie Mekongu, które mogą destabilizować lokalne ekosystemy i gospodarki.
Rozbudowa terminala kontenerowego w Słoweńskim Porcie Koper
W 2025 roku planowane jest rozpoczęcie jednej z największych inwestycji w porcie – rozbudowy terminala kontenerowego. Projekt zakłada zalądowienie wód Zatoki Triesteńskiej, części Adriatyku, co umożliwi powstanie nowego 326-metrowego nabrzeża oraz 7-hektarowego placu do składowania kontenerów. W ramach inwestycji przewidziano również budowę niezbędnej infrastruktury pomocniczej.
Inwestycja rozpocznie się od pogłębiania dna morskiego do docelowej głębokości 16 metrów, a wydobyty materiał zostanie wykorzystany do wykonania zalądowienia. Dodatkowo kanał podejściowy w sąsiedztwie nowego nabrzeża zostanie pogłębiony do 14,5 metra. Zgodnie z harmonogramem, prace mają zostać ukończone do końca 2027 roku.
https://www.gospodarkamorska.pl/port-koper-szykuje-sie-do-rozbudowy-terminala-kontenerowego-79653
Obiecujące prognozy na kolejne półrocze 2024 roku w polskich portach
W pierwszym półroczu bieżącego roku polskie porty zanotowały imponujące rezultaty, przeładowując łącznie 1 557 603 TEU, co oznacza wzrost o 8,28% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zaznaczył, że na szczególną uwagę zasługuje terminal kontenerowy Baltic Hub w Porcie Gdańsk, który odegrał kluczową rolę w osiągnięciu tak znaczącego wzrostu.
Oprócz progresu w przeładunkach kontenerów, odnotowano również zwiększenie przeładunku zboża o 2,53%, drobnicy o 2,96% i paliw płynnych o 4,99% w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 roku. Z kolei spadek przeładunków węgla wynika z zakończenia jego importu, co stawia przed portami wyzwanie w postaci rozdysponowania zalegającego surowca.
Wiceminister zaznaczył, że prognozy na drugą połowę 2024 roku są równie obiecujące, a trwająca budowa terminala T3 w Gdańsku i dalsze wzrosty mogą przyczynić się do umocnienia roli polskich portów jako kluczowych punktów w międzynarodowym łańcuchu dostaw.
Eksplozja kontenera w chińskim porcie
9 sierpnia w chińskim porcie Ningbo-Zhoushan, położonym na południe od Szanghaju, doszło do potężnej eksplozji na pokładzie zacumowanego kontenerowca YM Mobility przewożącego „materiały niebezpieczne”.
Port ten jest aktualnie jednym z najbardziej obciążonych portów na świecie pod względem tworzących się tam kongestii, co dodatkowo potęguje ryzyko związane z tym incydentem. Oczekuje się, że zamknięcie jednego z najbardziej ruchliwych terminali kontenerowych na świecie znacząco wpłynie na globalne łańcuchy dostaw, zwłaszcza na głównych szlakach handlowych z Azji.
Firmom, które korzystają z zamkniętego portu w Ningbo zaproponowano rozważenie alternatywnych tras żeglugowych, zaostrzenie protokołów bezpieczeństwa, oraz bieżące śledzenie sytuacji.
Zdarzenie to podkreśla ryzyko związane z transportem towarów niebezpiecznych oraz konieczność rygorystycznego przestrzegania przepisów i procedur bezpieczeństwa.
https://www.gospodarkamorska.pl/eksplozja-kontenera-w-chinskim-porcie-zakloca-lancuchy-dostaw-79876
Wzrost przeładunków i spadek stawek: analiza rynku transportu kontenerowego
W pierwszej połowie 2024 roku chińskie porty zanotowały imponujący wzrost przeładunków kontenerów, osiągając 161,8 mln TEU, co oznacza wzrost o 8,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Szczególnie wyróżniają się porty w Szanghaju i Ningbo-Zhoushan.
Pomimo globalnych zakłóceń, popyt na transport kontenerowy z Chin do Ameryki Północnej i Europy Północnej osiągnął rekordowe poziomy w czerwcu i sierpniu. Stawki spot na trasach z Dalekiego Wschodu do USA i Europy Północnej znacząco wzrosły, jednak latem zaczęły wykazywać tendencję spadkową, co sugeruje, że rynek mógł osiągnąć swój punkt kulminacyjny. Obecnie operatorzy kontenerowców oferują więcej przestrzeni ładunkowej i niższe frachty, co przynosi nadzieję na stabilizację w drugim półroczu 2024 roku.