10.09.2021
Co warto wiedzieć o kontenerach
Kontener jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych i najczęściej używanym pojemnikiem, którym transportuje się ładunek. Istnieje od XIX wieku i w 1970 roku UNCTAD Report on Unitization of Cargo wskazało, że w 1906r przy transporcie użyto stalowej, nieprzystosowanej do piętrzenia skrzyni metalowej, a przewoźnikiem była firma z Nowego Jorku.
W Polsce projektantem pierwszego systemu kontenerowego w 1919r. był ppłk inż. Stanisław Rodowicz.
Spis treści:
- Czym jest kontener?
- Wymiary kontenera ISO
- Najczęściej spotykane rodzaje kontenerów
- Sposoby przewozu kontenerów
- Jak wygląda obecnie sytuacja z kontenerami na świecie
1. Kontenerem nazywa się skrzynię, posiadającą zunifikowane wymiary i konstrukcję. Służy do przewozu drobnicy (zapakowane zazwyczaj w opakowania kartonowe, paczki, worki, skrzynie i niekiedy dodatkowo umieszczane na paletach).
Wymiary kontenerów są ujednolicane aby przyspieszyć przeładunek, a także by móc stosować do niego wyspecjalizowany sprzęt. Kontener nazywany jest również ochroną dla przewożonego ładunku, gdyż chroni go przed uszkodzeniami mechanicznymi czy niedogodnymi warunkami atmosferycznymi.
Wewnątrz kontenera najczęściej umocowane są haki i punkty zaczepień a jego maksymalna ładowność nie przekracza 28 ton. Zostały standaryzowane do długości 20 stóp, gdzie jeden kontener 20-stopowy jest równy 1TEU. Występują też kontenery o długości 30,40 lub 45 stóp.
Według komitetu technicznego ISO TC 104 definicja kontenera mówi, że:
- jest urządzeniem transportowym trwałym o konstrukcji gwarantującej wielokrotne użycie
- jego budowa umożliwia przewóz jednym lub wieloma środkami transportu, bez konieczności przeładowywania zawartego w nim ładunku
- jest odpowiednio wyposażony, w celu ułatwienia mocowania, manipulowania oraz przeładunku
z jednego środka transportu na drugi
- konstrukcja umożliwia jego łatwy załadunek i rozładunek towarów
2. Wymiary kontenera ISO zostały przedstawione następująco:
Typ | Długość zew. mm | Długość wew. mm | Szerokość zew. mm | Szerokość wew. mm | Wysokość zew. mm | Wysokość wew. mm | Maksymalna masa ton | Kubatura wew. m3 |
1AA | 12192 | 11998 | 2438 | 2330 | 2591 | 2350 | 30,48 | 65,7 |
1A | 12192 | 11998 | 2438 | 2330 | 2438 | 2197 | 30,48 | 61,4 |
1AX | 12192 | 11998 | 2438 | 2330 | <2438 | - | 30,48 | - |
1BB | 9125 | 8931 | 2438 | 2330 | 2591 | 2350 | 25,4 | 48,9 |
1B | 9125 | 8931 | 2438 | 2330 | 2438 | 2197 | 25,4 | 45,7 |
1BX | 9125 | 8931 | 2438 | 2330 | <2438 | - | 25,4 | - |
1CC | 6058 | 5867 | 2438 | 2330 | 2591 | 2350 | 20,32 | 32,1 |
1C | 6058 | 5867 | 2438 | 2330 | 2438 | 2197 | 20,32 | 30 |
1CX | 6058 | 5867 | 2438 | 2330 | <2438 | - | 20,32 | - |
1D | 2991 | 2802 | 2438 | 2330 | 2438 | 2197 | 10,16 | 14,3 |
1DX | 2991 | 2802 | 2438 | 2330 | <2438 | - | 10,16 | - |
3. Kontenery uniwersalne są z zasady są przeznaczone do przewozu wszystkich ładunków drobnicowych, lecz po dokonaniu prowizorycznych bądź czasowych zmian mogą służyć również do transportu ładunków luzem. Produkty w transporcie mogą być sypkie lub płynne, lecz zawsze trzeba pamiętać o odpowiednim przechowywaniu ich w transporcie jak i wiedzieć w jaki sposób należy je wyładować.
Każdy z tych kontenerów posiada wodoszczelne drzwi montowane na zawiasach przyspawanych do słupków, a ilość ich zamknięć waha się od dwóch do czterech zamków, które mają otwory do plomb i kłódek. Występują w wersji 20’ i 40’.
Kontenery Open Top przeznacza się głównie do przewozu ładunków, których nie da się umieścić w kontenerze standardowo- przez drzwi. Znajdują się tam obiekty ładowane od góry np. przy użyciu dźwigu.
Występują podobnie jak kontenery uniwersalne w wersji 20’ oraz 40’.
Kontenery High Cube (HC) można znaleźć w wymiarach 40’ i 45’. Ich wysokość zewnętrzna jest większa niż w przypadku standardowego kontenera 40’, tak samo jak długość High Cube 45’. Dzięki temu można uzyskać około 10m3 dodatkowej przestrzeni ładownej w wersji 40’HC, lub 20m3 w przypadku kontenera 45’HC. Najczęściej w tym rodzaju kontenerów przewożone są ładunki przestrzenne, których wysokość uniemożliwia załadunek w uniwersalnym kontenerze.
Kontenery paletowe (palletwide) są w stanie pomieścić załadunek poprzeczny trzech europalet, lub dwóch przemysłowych. Występują w wersjach 40’ i 45’. W pierwszej z nich można umieścić 30 europalet a do drugiej 33.
Kontenery 20’ Hardtop wykorzystuje się przy przewozie ładunków ciężkich i wysokich, których nie można załadować do uniwersalnego kontenera. Mają zdejmowany dach i należą do sprzętu specjalistycznego, który zazwyczaj trzeba specjalnie zamówić i mieć na uwadze, że frach będzie znacznie droższy.
Kontenery z otwartym dachem i bokiem (flat rack containers) stosuje się przy ładunkach, których wymiary uniemożliwiają wykorzystanie uniwersalnych czy open topów. Mają grubą podłogę i sztywno osadzone ściany czołowe, które umożliwiają mocowanie i piętrzenie towaru, a także pozwalają na jego zabezpieczenie.
Kontenery platformy (platform) są produkowane o długości 20’ i 40’. Przewozi się nimi ładunki ciężkie i gabarytowe, gdyż ładowność 40’ wynosi około 40 ton, co w stosunku do innych rodzajów kontenerów jest przewyższającą wartością.
Kontenery o kontrolowanej temperaturze (temperature controlled) przeznacza się do przewozu ładunków w temperaturze od -25C do +25C i wyróżnia się wśród nich:
- kontener chłodniczy
- kontener izotermiczny,
- kontener ogrzewany,
- kontener termiczny,
- kontener termiczny mechanicznie chłodzony
Kontenery zbiornikowe, którymi przewozi się płynne chemikalia lub ciecze pitne. Zapełnia się je zazwyczaj w 80%, aby zapobiec falowaniu cieczy podczas transportu. Pojemność tzw. tanków wynosi około 20 000 litrów.
4. Sposoby przewozu kontenerów:
W związku z tym, że rodzaje kontenerów się od siebie różnią, nie można ich transportować w ten sam sposób. Do każdego kontenera należy dobrać odpowiedni środek transportu, tak aby załadunek i wyładunek był możliwie jak najszybszy, oraz aby cały proces odbywał się w bezpieczny sposób.
Najpowszechniejszymi sposobami transportu kontenerów są: transport morski, kolejowy, a także samochodowy.
5. Sytuacja z kontenerami w tym momencie nie jest łatwa. Ponad 96% kontenerów produkowanych jest w Chinach. W okresie od 2017 do początku 2020 roku ceny kontenerów spadały. Po wybuchu pandemii koronawirusa ceny zaczęły wzrastać. Ogromnie zwiększył się popyt konsumencki głównie w Stanach Zjednoczonych i Europie, co spowodowało gwałtowny wzrost cen.
Przez zaistniałą sytuację wielokrotnie zwiększył się również czas oczekiwania na kontener. Można przypuszczać, że chińskim producentom taka sytuacja odpowiada, i utrzymują oni produkcję w ryzach aby utrzymać ich wysoką cenę. Mogą oni kontrolować poziom produkcji i niemal sterować globalnym łańcuchem dostaw.
Konkluzje zaczęły pojawiać się w największych portach na świecie. Przykładowo porty w Los Angeles i Long Beach są dwoma najbardziej ruchliwymi w Ameryce, a liczba statków w San Pedro wzrasta do rekordowych poziomów. Nazywane są głównymi portami, które biorą udział w handlu kontenerowym z rynkami azjatyckimi, a także największymi portami eksportu amerykańskich produktów rolnych. Ciężka sytuacja sprawia, że amerykańscy rolnicy są bardzo zaniepokojeni.
Do tej pory nie jest wiadomo kiedy okoliczności będą lepsze, i stan rzeczy się poprawi.
- Kontener (transport) – Wikipedia, wolna encyklopedia
- Rodzaje Kontenerów: Kontenery Morskie, Uniwersalne, High Cube | Terramar
- Wujek Sam nie przyniesie prezentów. Zatory w amerykańskich portach opóźniają łańcuch dostaw - Gospod (ampproject.org)