FAQ
-
Co to są warunki dostawy?
Warunki dostawy są zbiorem reguł, określających zobowiązania stron, kupującego i sprzedającego. Wyjaśniają kto i od którego momentu ponosi koszty i ryzyko związane z dostarczeniem i ubezpieczeniem przesyłki. Do najczęściej używanych warunków dostawy należą Incoterms® 1990, 2000, 2010, Combiterms oraz Znowelizowane Amerykańskie Definicje w Handlu Zagranicznym, jednakże najczęściej używanymi w praktyce obrotów międzynarodowych są wykładnie Incoterms®.
-
Co oznacza termin "międzynarodowy transport multimodalny"?
Termin ten oznacza przewóz towarów z zastosowaniem co najmniej dwóch różnych rodzajów transportu na podstawie jednej umowy o przewóz multimodalny z miejsca położonego w jednym kraju, gdzie towar przyjął w pieczę operator transportu multimodalnego, do oznaczonego miejsca przeznaczenia położonego w innym kraju.
-
Co to jest towar o znaczeniu strategicznym?
Jest to towar podwójnego zastosowania oraz uzbrojenie. Kontrola towarów podwójnego zastosowania uregulowana jest ustawodawstwem Unii Europejskiej, natomiast kontrola uzbrojenia w oparciu o krajowe akty prawne.
Towary podwójnego zastosowania są to towary, włącznie z oprogramowaniem i technologią, które mogą być stosowane zarówno w celach cywilnych jak i wojskowych, termin ten obejmuje także wszystkie towary w zastosowaniach niewybuchowych, jak i w jakikolwiek sposób mogące być wykorzystanymi do wspomagania wytwarzania broni jądrowej lub innych urządzeń do wybuchu jądrowego (Wykaz towarów podwójnego zastosowania określony w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 1504/2004 z 19.07.2004 zmieniającym i aktualizującym rozporządzenie (WE) nr 1334/2000…)
Uzbrojenie jest to broń, amunicja, materiały wybuchowe, wyroby, ich części i technologie, określone w wykazie wydanym na podstawie rozporządzenia Ministra ds. Gospodarki.
(Wykaz uzbrojenia określony w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 28.09.2004 r. w sprawie wykazu uzbrojenia (Dz.U. nr 221 poz. 2248)). -
Na czym polega konsolidacja przesyłek?
Konsolidacja polega na łączeniu kilku mniejszych przesyłek, podążających w tym samym kierunku. W tym celu spedytor sporządza na każdą skonsolidowana przesyłkę oddzielny list przewozowy oraz dodatkowo jeden list zbiorczy z listą ładunkową. Na liście zbiorczym nadawcą jest spedytor konsolidujący przesyłki, a odbiorcą spedytor dekonsolidujący. Przewoźnik ma wgląd tylko w list zbiorczy.
-
Co oznacza termin "przewozy drobnicowe LCL/LTL"?
Termin ten oznacza przewozy przesyłek mniejszych niż przestrzeń ładunkowa środka przewozu – kontenera lub trailera. Powszechnie są one określane skrótami: LCL (less than container load), LTL (less than trailer load).
-
Co oznacza skrót ADR?
Skrót ADR pochodzi od the European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road i oznacza umowę dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych. Umowa ta reguluje zasady i warunki przewozu tego typu ładunków w celu zapewnienia im maksymalnego bezpieczeństwa. Umowa ADR stosowana jest również w przewozach krajowych.
-
Jakie towary określamy mianem towarów niebezpiecznych?
Towary niebezpieczne to towary, których przewóz – na podstawie przepisów zawartych w załącznikach do umowy ADR – jest zabroniony, bądź dopuszczony, ale tylko na zasadach podanych w tychże załącznikach.
-
Co to jest stawka waga/miara?
Stawka per 1 tona lub per 1 m3. Do obliczeń przyjmuje się wartość większą.
-
Co to jest kod IMDG?
Kod IMDG (International Maritime Dangerous Goods Code) jest to międzynarodowy morski kod materiałów niebezpiecznych. Nie ma on charakteru międzynarodowej konwencji, a więc nie jest dokumentem obowiązującym, niemniej jednak jest on uznawany i stosowany zgodnie z przyjętą praktyką.
-
Co to znaczy "indosować" konosament?
Poprzez indosowanie (żyrowanie) - złożenie podpisu na odwrocie konosamentu, wszelkie prawa wynikające z konosamentu na zlecenie zostają przeniesione na inną osobę.
-
Co oznacza skrót L/C?
Letter of credit (akredytywa dokumentowa) jest to forma zapłaty za towar stosowana w handlu zagranicznym. Stanowi zobowiązanie banku wobec eksportera, podjęte przez bank na zlecenie importera, do wypłacenia eksporterowi określonej sumy, w zamian za złożenie przez niego w przewidzianym terminie ustalonych w treści akredytywy dokumentów. Jest to wygodna i często stosowana w obrotach międzynarodowych forma płatności, zabezpieczająca interesy zwłaszcza w eksporcie.
-
Co kryje się pod skrótem FIOS?
Free in and out and free stowed - bez kosztów załadunku i wyładunku i bez kosztów za sztauerkę (przewoźnik nie ponosi tych kosztów), stosowane w umowach pomiędzy przewoźnikiem a czarterującym. Koszty załadunku, wyładunku i sztauerki ponosi czarterujący.
-
Co oznacza pojęcie "okres wolny od opłat za demurrage i detention"?
Jest to czas na podjęcie pełnego i zdanie pustego kontenera do portu, określony przez armatora. Po upływie okresu wolnego naliczane są opłaty z tytułu demurrage i detention. Opłaty z tytułu demurrage obejmują okres po upływie czasu wolnego do podjęcia kontenera z portu. Opłaty z tytułu detention obejmują okres od momentu podjęcia do zdania pustego kontenera do portu. Długość okresu wolnego od demurrage i detention może być różna i wynika z zapisu w taryfach armatorskich, jak i indywidualnych warunków umowy z armatorami.
-
Jakie są wymary wewnętrzne kontenerów 20-stopowych i 40-stopowych?
Kontener 20-stopowy (20ft) – 5883mm x 2330 x 2355 (długość x szerokość x wysokość)
Kontener 40-stopowy (40ft) – 12010mm x 2337 x 2371 (długość x szerokość x wysokość) -
Co oznacza skrót ETD/ETA?
ETD – estimated time of departure – przypuszczalny czas wypłynięcia statku z portu
ETA – estimated time of arrival – przypuszczalny czas gotowości statku do wejścia do portu -
Co to jest cbm?
Cbm- ang. cubic meter- metr sześcienny
-
Ile europalet mieści się w kontenerze 20-stopowym/40-stopowym?
W kontenerze 20-stopowym - 11 europalet
W kontenerze 40-stopowym - 23 europalety -
Co to jest feeder?
Feeder to statek, dowożący mniejsze partie towarów do/z portów oceanicznych z/do mniejszych portów np. z Gdyni do Hamburga/z Hamburga do Gdyni.
-
Co oznacza, że firma działa jako NVOCC?
Skrót NVOCC (ang. Non Vessel Operating Common Cartier) oznacza przewoźnika, który nie dysponuje własnymi statkami, ale poprzez zawieranie z armatorami kontraktów przewozowych i stosowanie własnych konosamentów, świadczy usługi przewozowe na swój rachunek. NVOCC jest kategorią występującą w prawie amerykańskim, które reguluje na jakich warunkach firmy amerykańskie i zagraniczne mogą uzyskać akceptację działania jako NVOCC w przewozach do/ z USA. Za wprowadzanie w życie przepisów dotyczących NVOCC, jak i za kontrolę przestrzegania tego prawa odpowiedzialny jest organ administracji państwowej USA – Federal Maritime Commission (FMC). Potocznie NVOCC jest kategorią stosowaną w przewozach morskich na całym świecie i oznacza spedytora, który wystawiając własny konosament odpowiada za powierzony mu ładunek, zgodnie z warunkami tegoż konosamentu.
-
Co oznacza sformułowanie door-to-door?
Door-to-door oznacza pełną obsługę spedycyjną, od momentu odbioru towaru od dostawcy, aż do momentu jego dostarczenia do odbiorcy, z uwzględnieniem wszelkich niezbędnych formalności.
-
Czy firmy C.Hartwig Gdynia S.A., C.Hartwig Warszawa S.A., C.Hartwig Katowice S.A. i C.Hartwig Szczecin Sp. z o.o. są ze sobą powiązane?
Chociaż wszystkie wymienione firmy mają wspólne korzenie i sięgają do tradycji firmy założonej w 1858 roku przez Carla Hartwiga, w chwili obecnej są to niepowiązane ze sobą w żaden sposób spółki. C.Hartwig Gdynia S.A. posiada swoje oddziały w wyżej wymienionych miastach, funkcjonują one jednak pod nazwami:
- C.Hartwig Gdynia S.A. Oddział Warszawa
- C.Hartwig Gdynia S.A. Oddział Katowice
- C.Hartwig Gdynia S.A. Oddział Szczecin
W skład Grupy C.Hartwig wchodzą również:
- C.Hartwig Gdynia S.A. Oddział Poznań
- C.Hartwig Gdynia S.A. Oddział Łódź
- C.Hartwig Gdynia S.A. Oddział Wrocław
- C.Hartwig Gdynia S.A. Biuro w Krakowie
oraz spółki zagraniczne:
- Amerpol International Ltd. w USA
- PSA Transport Ltd w Wielkiej Brytanii
- Poltrans Internationale Speditiongesellschaft mbH w Niemczech
C.Hartwig Gdynia S.A., jako pierwsza z grupy przedsiębiorstw noszących nazwę Hartwig stała się firmą prywatną. C.Hartwig Warszawa S.A. i C.Hartwig Katowice S.A. są nadal własnością Skarbu Państwa i oczekują na prywatyzację.